Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 21 lipca 2020 r., sygn. IV SA/Po 79/20

Czystość i porządek

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Grossmann (spr.) Sędzia WSA Maciej Busz Asesor sądowy WSA Maria Grzymisławska-Cybulska Protokolant sekr. sąd. Roman Sukhyi po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 lipca 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Rawiczu na uchwałę Rady Gminy Pakosław z dnia 21 lipca 2016 r. nr XVII/124/16 w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Pakosław 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej jej § 16 ust. 3 i § 20; 2. w pozostałej części skargę oddala.

Uzasadnienie

Na sesji w dniu 21 lipca 2016 r. Rada Gminy Pakosław (dalej też jako "Rada Gminy") podjęła uchwałę nr XVII/124/16 w sprawie: Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Pakosław (zwaną też dalej "Uchwałą" lub "Regulaminem").

Pismem z [...] grudnia 2019 r. (znak: [...]) Prokurator Rejonowy w R. (dalej też jako "Prokurator" lub "Skarżący") zaskarżył w części Uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, wnosząc o stwierdzenie nieważności jej § 16 ust. 2 pkt 1 i 2, § 16 ust. 3 pkt 1 i 2, § 16 ust. 4 oraz § 20 - a to z powołaniem się na zarzuty istotnego naruszenia:

- art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2010; dalej jako "u.c.p.g.") przez określenie w § 16 ust. 3 pkt 1 i 2 Uchwały zakazów związanych z przebywaniem psów w różnych miejscach na terenie Gminy Pakosław oraz wprowadzenie w § 16 ust. 2 pkt 1 i 2 oraz ust. 4 Uchwały obowiązków dla właścicieli psów wyposażenia psa w smycz, a psa rasy uznawanej za agresywną w smycz i kaganiec, co stanowi regulacje nieuprawnione, albowiem niewątpliwie wykraczające poza zakres regulacji ustawowej;

- art. 4 ust. 2 u.c.p.g. przez szczegółowe określenie w § 20 Uchwały zasad, jakimi powinni kierować się właściciele nieruchomości w celu ograniczenia ilości powstawania odpadów komunalnych, co stanowi regulację nieuprawnioną, albowiem niewątpliwie wykraczającą poza zakres regulacji ustawowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00