Wyrok WSA w Łodzi z dnia 4 września 2020 r., sygn. III SA/Łd 373/20
Bezrobocie
Dnia 4 września 2020 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Alberciak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Łuczyńska Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski Protokolant starszy sekretarz sądowy Ewa Cieślik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 sierpnia 2020 roku sprawy ze skargi J.P. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie uznania za osobę bezrobotną i odmowy przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z [...] r. nr [...] Wojewoda [...] na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14.06.1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 256) oraz art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 10 ust. 2 pkt 4, ust. 7 pkt 2, art. 71 ust. 1 pkt 2, art. 104 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2019 r., poz. 1482 ze zm.) po rozpatrzeniu odwołania J. P. od decyzji Prezydenta Miasta Ł. z dnia [...] r. nr [...] orzekającej o uznaniu za osobę bezrobotną od dnia rejestracji, tj. od dnia 18 października 2019 r. i braku prawa do zasiłku dla bezrobotnego, utrzymał w mocy zaskarżone rozstrzygnięcie.
W sprawie ustalono następujący stan faktyczny i prawny.
Na mocy decyzji organu I instancji z dnia [...] r. J. P. został uznany za osobę bezrobotną od dnia rejestracji, tj. od dnia 18 października 2019 r. Wobec niespełnienia żadnego z warunków określonych w art. 71 oraz art. 73 ust. 5, 6 i 7 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, organ I instancji w tej samej decyzji orzekł o braku prawa do zasiłku dla bezrobotnego.
W odwołaniu skarżący wskazał, że zgłosił się do rejestracji w dniu 18 października 2019 r., ponieważ "wcześniej odwoływał się od decyzji ZUS w sprawie odmowy przyznania prawa do zasiłku rehabilitacyjnego". Dodał, że nie posiada żadnych innych dokumentów potwierdzających staż pracy.
Zaskarżoną decyzją Wojewoda [...] utrzymał w mocy powyższe rozstrzygnięcie. W uzasadnieniu organ wskazał, że zasady nabycia statusu bezrobotnego oraz prawa do zasiłku określone są w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. W myśl przepisów art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy bezrobotny oznacza osobę, o której mowa wart. 1 ust. 3 pkt 1 i 2 lit. a-g, i, j, I oraz osobę, o której mowa wart. 1 ust. 3 pkt 2 lit. ha, która bezpośrednio przed rejestracją jako bezrobotna była zatrudniona nieprzerwanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres co najmniej 6 miesięcy, oraz osobę, o której mowa wart. 1 ust. 3 pkt 3 i 4, niezatrudnioną i niewykonującą innej pracy zarobkowej, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zawodzie lub w danej służbie albo innej pracy zarobkowej albo jeżeli jest osobą niepełnosprawną, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia co najmniej w połowie tego wymiaru czasu pracy, nieuczącą się w szkole, z wyjątkiem uczącej się w szkołach dla dorosłych lub przystępującej do egzaminu eksternistycznego z zakresu programu nauczania tej szkoły oraz uczącej się w branżowej szkole II stopnia i szkole policealnej, prowadzącej kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej, lub w szkole wyższej, gdzie studiuje na studiach niestacjonarnych, zarejestrowaną we właściwym dla miejsca zameldowania stałego lub czasowego powiatowym urzędzie pracy oraz poszukującą zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej ( ... ).
