Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 22 października 2020 r., sygn. II SA/Sz 499/20
Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Stefan Kłosowski Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Grzegorczyk-Meder (spr.), Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 22 października 2020 r. sprawy ze skargi S. M. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie negatywnego zaopiniowania projektu koncesji na wydobycie kopaliny pospolitej I. uchyla zaskarżone postanowienie, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. na rzecz skarżącego S. M. kwotę [...]([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia [...] marca 2019 r. (prawidłowy rok wydania: 2020), nr [...], na podstawie art. 23 ust. 2a ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. z 2019 r. poz. 868, dalej przywoływanej jako "u.p.g.g."), w związku z art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 r. poz. 256, dalej przywoływanej jako "k.p.a.") i w związku z pismem Starosty [...] znak: [...] z dnia [...] lutego 2020 r. w sprawie uzgodnienia decyzji zezwalającej na wydobywanie kopaliny pospolitej ze złoża kruszywa naturalnego "S. I" na działce o numerze [...], położonej w obrębie ewidencyjnym S. , Wójt Gminy S., dalej zwany "organem uzgadniającym" zaopiniował negatywnie projekt koncesji na wydobywanie kopaliny pospolitej - piasku dla S. M., zwanego dalej "skarżącym", prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą "P. ", ul. [...], [...].
W uzasadnieniu organ pierwszej instancji przywołał treść art. 7 u.p.g.g., który to zawiera generalną normę prawną, wiążącą możliwość realizacji projektów górniczych z zapisami gminnych dokumentów planistycznych.
Odnośnie terenu, na którym znajduje się działka wnioskodawcy, organ niższego stopnia argumentował, że został określony w studium jako: użytki rolne - grunty orne wraz z rozproszoną zabudową siedliskową, trwałe użytki zielone, użytki ekologiczne rekomendowane do objęcia ochroną. W związku z czym zamierzona działalność, w ocenie organu gminnego, narusza określony w studium sposób wykorzystania obszaru na którym jest ona planowana, tym bardziej, że w innej części tego dokumentu wprost wskazano teren, na którym można dokonywać eksploatacji kopalin, opisany jako tereny zalegania złóż surowców udokumentowanych i perspektywicznych. W sytuacji gdy istnieje taka niezgodność to brak jest podstaw do pozytywnego uzgodnienia zamierzonej działalności.
