Wyrok WSA w Krakowie z dnia 14 września 2021 r., sygn. II SA/Kr 446/21
Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: Sędzia Paweł Darmoń Sędziowie: WSA Magda Froncisz WSA Mirosław Bator (spr.) po rozpoznaniu w dniu 14 września 2021 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi [...]. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 23 lutego 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji o odmowie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego skargę oddala
Uzasadnienie
Wójt Gminy R. decyzją z dnia 19 listopada 2020 r. znak: [...] odmówił ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego dla budowy stacji bazowej telefonii komórkowej operatora sieci [...] Sp.z.o.o. o numerze [...] wraz z kablową linią zasilającą na działce nr [...] w miejscowości R. gm. R.. W decyzji tej wskazano, że w toku postępowania administracyjnego zgodnie z art. 53 ust. 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym dokonano analizy warunków i zasad zagospodarowania oraz stanu faktycznego i prawnego terenu, w wyniku której ustalono: Gmina R. w obszarze wskazanym we wniosku nie posiada aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w związku z tym inwestycja polegająca na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej [...] Sp. z o.o. o numerze [...] wraz z kablową linią zasilającą wymaga w myśl art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego. Przedmiotowy teren nie leży na obszarze Chronionego Krajobrazu, na działce nr [...] nie występuje żaden obiekt objęty formą ochrony przyrody, w szczególności pomnik przyrody. Teren objęty wnioskiem zlokalizowany jest poza obszarem objętym ochroną uzdrowiskową. Teren inwestycji znajduje się poza obszarem objętym ochroną konserwatorską. Teren objęty wnioskiem nie leży w granicach terenu górniczego. Teren nie leży na obszarze zagrożenia osuwaniem się mas ziemnych. Działki nr [...] w miejscowości R. stanowi grunt rolny RIVb, teren nie wymaga zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze. Na terenie inwestycji nie znajdują się grunty leśne podlegające ochronie na podstawie przepisów ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Na terenie przeznaczonym pod inwestycję nie występują urządzenia melioracji wodnych . Przez teren inwestycji oraz przez tereny w najbliższym sąsiedztwie nie są prowadzone trasy linii kolejowych. Wnioskowana działka nie jest terenem kolejowym. Przedmiotowa działka nr [...] posiada dostęp do drogi gminnej dz. nr [...]. Zgodnie z przedstawioną przez inwestora kwalifikacją przedsięwzięcia przedmiotowa inwestycja nie wymaga (wg. inwestora) przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Jednak we wniosku nie przedstawiono szczegółowych parametrów technicznych stacji bazowej telefonii komórkowej decydujących o wpływie na środowisko takich jak: rodzaj i liczba anten - instalacje radiokomunikacyjne, radionawigacyjne i radiolokacyjne, moc promieniowania poszczególnych anten, emisja pola elektromagnetycznego przez poszczególne anteny, odległość instalacji od miejsc dostępnych dla ludzi (konkretne umiejscowienie inwestycji na terenie objętym wnioskiem. Określenie powyższych parametrów technicznych inwestycji i ustalenie okoliczności jej lokalizacji pozwoli na dokonanie kwalifikacji inwestycji i jej charakteru. Jest to niezbędne dla prawidłowej oceny w zakresie kwalifikowania przedsięwzięć jako mogących zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Należy ustalić oddziaływanie całego przedsięwzięcia na środowisko (a nie jego poszczególnych elementów). Na obecnym etapie postępowania - nie można stwierdzić zgodności przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego z w/w przepisami odrębnymi. Planowana inwestycja: budowa stacji bazowej telefonii komórkowej [...] Sp. z o.o. o numerze [...]wraz z kablową linią zasilającą na działce nr: [...] w miejscowości R., gmina R. narusza interesy osób trzecich tj. właścicieli działek sąsiadujących z przedmiotowym terenem. Mieszkańcy miejscowości R. zainteresowani planowaną inwestycją (w tym strony biorące udział w postępowaniu) złożyli liczne protesty przeciwko budowie stacji bazowej telefonii komórkowej. W związku z lokalizacją planowanej inwestycji na obszarze położonym w sąsiedztwie terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wzięto pod uwagę ład przestrzenny jako element nadrzędny przy ocenie warunków lokalizacji przedmiotowej inwestycji. Zabudowa jednorodzinna w sąsiedztwie projektowanej inwestycji charakteryzuje się podobnymi gabarytami i formą architektoniczną budynków o wysokości do II kondygnacji naziemnych i jest czytelnie wkomponowana w otaczający ją krajobraz. Analizowana przestrzeń zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej charakteryzuje się wysokim udziałem powierzchni biologicznie czynnej. Natomiast planowana inwestycja polegająca na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej posadowionej na nowej wieży stalowej o wysokości ok. 67,95/7 wraz z zestawem anten nadawczo odbiorczych będzie odbiegać znacznie od sąsiedniej zabudowy gabarytami i formą architektoniczną stanowiąc tym samym element obcy stylistycznie i funkcjonalnie. Ponadto planowana wieża stanowiłaby dysonans w sąsiedztwie zabudowy jednorodzinnej. Brak jest zatem powiązań funkcjonalnych i przestrzennych planowanej inwestycji z istniejącym zagospodarowaniem terenu. Wobec powyższego stwierdzono, że lokalizacja planowanej stacji bazowej telefonii komórkowej [...] Sp. z o.o. o numerze [...]wraź ż kablową linią zasilającą w miejscu określonym we wniosku o funkcji i parametrach odbiegających od dominujących w tym rejonie byłaby sprzeczna z wymaganiami ładu przestrzennego w tym urbanistyki i architektury o którym mowa m.in. w art. 1 ust. 2 pkt 1 i 2 w związku z a/t 2 pkt 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.(...). Pomimo przesłanek wskazujących na pozytywne rozpatrzenie wniosku o wydanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego dla budowy stacji bazowej telefonii komórkowej [...] Sp. z o.o. o numerze [...] wraz z kablową linią zasilającą na działce nr: [...] w miejscowości R., gmina R., interes społeczny przemawia w kierunku odmowy lokalizacji przedmiotowej inwestycji w pobliżu miejsca zamieszkania osób protestujących. Decyzja ta z uwagi na jej niezaskarżenie stała się decyzją ostateczną w administracyjnym toku instancji.
