Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 września 2021 r., sygn. VI SA/Wa 1786/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Dziedzic - Chojnacka Sędziowie Sędzia WSA Dorota Pawłowska Sędzia WSA Tomasz Sałek (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 27 września 2021 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi P. Sp. z o. o. z siedzibą w Z. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] marca 2021 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2020 roku, 2. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz skarżącej P. Sp. z o. o. z siedzibą w Z. 207 (dwieście siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
D. Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego (dalej także jako "WITD" lub "organ I instancji") decyzją z dnia [...] września 2020 r. nr [...], nałożył na P. Sp. z o. o. z siedzibą w Ż. (dalej także jako "P.", "skarżąca" lub "spółka") karę pieniężną w kwocie jednego tysiąca złotych, na podstawie art. 107 ust. 1 w zw. z ust. 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (t.j. Dz.U. 2021 roku, poz. 756 ze zmianami). Podstawą nałożenia wspomnianej kary były ustalenia poczynione w trakcie kontroli w dniu [...] lipca 2020 roku na drodze krajowej nr [...] ([...]) pojazdu członowego o numerach rejestracyjnych [...], [...], którym to pojazdem spółka wykonywała krajowy transport drogowy rzeczy - przewóz towaru niebezpiecznego [...] "Nawóz na bazie azotanu amonowego, 5.1, III, E" w ilości 24 000 kg. Organ pierwszej instancji podkreślił, że ze względu na dokonywanie przewozu towarów niebezpiecznych, w tym przypadku dodatkowo zastosowanie mają przepisy umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w G. dnia [...] września 1957 r. (Dz.U. 2019 poz. 769 z późn. zm. dalej także jako "umowa ADR"). I tak zgodnie z przepisem 7.5.7.1 umowy ADR w razie potrzeby, pojazd i kontener powinny być wyposażone w elementy ułatwiające mocowanie towarów niebezpiecznych i manipulowanie nimi. Sztuki przesyłek zawierające materiały niebezpieczne lub nieopakowane przedmioty niebezpieczne powinny być umocowane przy użyciu odpowiednich urządzeń (np. pasów spinających, burt przesuwanych lub przegród nastawnych), umożliwiających ich unieruchomienie w pojeździe lub w kontenerze w sposób zapobiegający takiemu ich przemieszczaniu podczas przewozu, które mogłoby spowodować zmianę ustawienia sztuk przesyłek lub ich uszkodzenie. Tymczasem, jak ustalono podczas kontroli, ładunek w naczepie umieszczono w big bagach w taki sposób, że nie przylegał on do krawędzi bocznych naczepy a znajdował się w odległości 16 cm od nich. Ładunek nie został zabezpieczony pasami służącymi do mocowania ładunków. Na wyposażeniu pojazdu w naczepie znajdowała się wystarczająca ilość pasów do mocowania ładunków, pomimo tego nie zostały one użyte przez kierującego. Reasumując WITD uznał, że przewoźnik, działający za pośrednictwem zatrudnionego kierowcy (p. K. K.) podjął się realizacji przewozu bez zabezpieczenia ładunku przed przemieszczeniem się na boki. Niezabezpieczenie przez przewoźnika działającego za pośrednictwem zatrudnionego kierowcy ładunku przed zmianą położenia stanowi naruszenie aktualnie obowiązującego porządku prawnego i stwarza realne zagrożenie w ruchu drogowym. Tymczasem art. 107 ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych wskazuje, że uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych, który narusza obowiązki lub warunki wynikające z przepisów ustawy lub przepisów wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 złotych do 10 000 złotych, z zastrzeżeniem art. 113. Z kolei w myśl lp. 3.27 załącznika do ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych, załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego z naruszeniem przepisów dotyczących rozmieszczania i mocowania ładunków, sankcjonowany jest karą pieniężną w wysokości 1 000 zł.
