Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 8 września 2022 r., sygn. I SA/Rz 429/22
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Grzegorz Panek /spr./, Sędzia WSA Małgorzata Niedobylska, Sędzia WSA Piotr Popek, Protokolant sekr. sąd. Sabina Długosz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 września 2022 r. sprawy ze skargi Gminy J. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia 29 kwietnia 2022 r., nr 1801-IOV-1.4103.19.2020 w przedmiocie odmowy wypłaty oprocentowania nadpłaty i zwrotu podatku od towarów i usług za poszczególne okresy rozliczeniowe 2010 roku oddala skargę.
Uzasadnienie
Gmina J. (dalej: skarżąca/podatnik/gmina) poddała kontroli Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia 29 kwietnia 2022 r. nr 1801-IOV-1.4103.19.2020, którą utrzymano w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nisku z dnia 10 lutego 2020 r. nr 1823- SPV.4103.202.2019 o odmowie zwrotu niezwróconego dotychczas oprocentowania nadpłaty w podatku od towarów i usług (dalej: "podatek VAT", o którym mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dalej określanej jako "ustawa VAT") oraz oprocentowania nadwyżki VAT naliczonego nad należnym za poszczególne okresy rozliczeniowe 2010 r. i zwrotu niezwróconych dotychczas części kwot nadpłaty i zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym za te okresy.
Z przedłożonych Sądowi akt sprawy i stanowisk stron wynikało, że Gmina była w roku 2010 podatnikiem podatku VAT. W piśmie z dnia 18 grudnia 2014 r. zgłosiła wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku VAT za poszczególne okresy rozliczenie roku 2010, w łącznej kwocie 27.987 zł, a także zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, w trybie określonym w art. 87 ust. 1 ustawy VAT, za poszczególne okresy rozliczenie roku 2010, w łącznej kwocie 1.327.964 zł, składając korekty deklaracji podatkowych. We wskazanym okresie ponosiła w rozumieniu ustawy VAT tzw. wydatki mieszane, na działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i niepodlegającą temu podatkowi, związane z realizowaniem zadań jako organ władzy publicznej. W roku 2010 poniosła m.in. wydatki na budowę sieci wodno-kanalizacyjnej, która została przekazana bez wynagrodzenia do zakładu budżetowego Gminy - Zakładu Gospodarki Komunalnej, przy pomocy którego Gmina realizuje działalność w zakresie uzdatniania i odpłatnego dostarczania wody oraz oczyszczania ścieków. Zakład do tej pory był uznawany i zarejestrowany jako odrębny od Gminy podatnik podatku VAT. Podatek naliczony związany z inwestycją nie został dotychczas odliczony.
