Wyrok WSA w Krakowie z dnia 21 kwietnia 2023 r., sygn. II SA/Kr 168/23
Zagospodarowanie przestrzenne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Paweł Darmoń Sędziowie : WSA Jacek Bursa (spr.) WSA Piotr Fronc Protokolant : starszy referent sądowy Kamila Maśloch po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi E. Spółka z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 2 grudnia 2022 r., znak: SKO.ZP/415/545/2022 w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za umieszczenie tablicy reklamowej I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie na rzecz E. Spółka z o.o. z siedzibą w W. kwotę 7417 zł (siedem tysięcy czterysta siedemnaście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Prezydent Miasta Krakowa decyzją z dnia 7 października 2022 r. nr AU-02-1/6851/6/2022 orzekł o wymierzeniu E. Sp. z o.o. z siedzibą w W. kary pieniężnej w wysokości [...] zł w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji oraz nałożył obowiązek usunięcia tablicy reklamowej stanowiącej baner niezgodnej z treścią Uchwały Rady Miasta Krakowa Nr XXXVI/908/20 z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie ustalenia "Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń". W uzasadnieniu podano, że zgodnie z art. 37d ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym podmiot, który umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodne z przepisami uchwały, o której mowa w art. 37a ust. 1, podlega karze pieniężnej. Rozstrzygnięcie zapadło wobec stwierdzenia, że na budynku przy ulicy [...] w K. (elewacje: południowa i zachodnia) zlokalizowanym na działce nr [...] obr[...] w K. umieszczona jest tablica reklamowa stanowiąca baner, niezgodna z zapisami uchwały krajobrazowej. Na przedmiotowym nośniku reklamowym oprócz treści reklamowej zajmującej ok. 50% powierzchni nośnika nadrukowano napisy po jednym na każdą z elewacji (elewacje: południowa i zachodnia) cyt. "reklama stanowi 50% powierzchni siatki zabezpieczającej, w związku z robotami budowlanymi w okresie do 12 miesięcy". Organ ustalił, iż przedmiotowa nieruchomość znajduje się w I Strefie, zgodnie z granicami wyznaczonymi w § 5 ust. 1 pkt. 1 uchwały, oraz zgodnie z załącznikiem nr l do uchwały krajobrazowej. Pracownik organu dokonał pomiaru ww. tablicy reklamowej stanowiącej baner i ustalił, iż jej powierzchnia wynosi 457,67 m2. Nawiązując do treści § 9 ust. 1 pkt 1 oraz § 10 ust. 1 uchwały podano, że sytuowanie tablicy reklamowej stanowiącej baner jest dopuszczalne tylko na rusztowaniu budowlanym, przy obiekcie budowlanym, w związku z prowadzeniem robót budowlanych oraz na czas przedsięwzięć plenerowych. Żaden z powyższych przypadków nie miał miejsce w przedmiotowej sprawie. Baner nie został zamontowany na rusztowaniu, tylko rozpięty na linach i hakach wbitych w elewację budynku. Nadmieniono, iż w dniu 10 sierpnia 2022 r. w/w firma złożyła do organu wniosek w sprawie zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych polegających na remoncie elewacji budynku przy ulicy [...] w zakresie wymiany stolarki okiennej wraz z naprawą ościeży, naprawy tynków; a także zainstalowaniu siatki ochronnej z nadrukiem w formie podświetlanego banera reklamowego. W złożonym wniosku Inwestor poinformował ponadto, że ekspozycja reklamy na planowanym banerze reklamowym nie będzie przekraczała 50% powierzchni banera. W odpowiedzi Organ decyzją nr AU-740/6743/2022 z dnia 26 sierpnia 2022 r. wniósł sprzeciw wobec zamiaru wykonania zgłoszonych ww. robót budowlanych, uzasadniając swoje stanowisko niezgodnością planowanych robót w zakresie instalacji banera reklamowego z przepisami uchwały krajobrazowej. Kwestia czy ekspozycja reklamy na planowanym banerze reklamowym nie będzie przekraczała 50% powierzchni banera nie ma znaczenia w przedmiotowej sprawie wobec niespełnienia warunku sytuowania nośnika reklamowego na rusztowaniu budowlanym. W dniu 7 października 2022 r. organ stwierdził, iż ww. tablica reklamowa stanowiąca baner nie została doprowadzona do zgodności z zapisami uchwały. Powyższy fakt został potwierdzony i opisany w adnotacji urzędowej z czynności służbowych oraz utrwalony w dokumentacji fotograficznej. Mając na uwadze ww. zasady obliczania należnej kary organ oszacował jej wysokość na kwotę [...]za okres od dnia 6 września 2022 r. do dnia 7 października 2022 r.
