Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 13 grudnia 2023 r., sygn. II SA/Rz 916/23
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SNSA Jerzy Solarski /spr./ Sędziowie WSA Piotr Godlewski AWSA Maria Mikolik po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 13 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi B. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie z dnia 24 lutego 2023 r. nr SKO.4111/1099/2023 w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego I. uchyla zaskarżoną decyzję w punkcie 2, w części dotyczącej początkowej daty przyznania świadczenia pielęgnacyjnego; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie na rzecz skarżącej B. D. kwotę 480 zł /słownie: czterysta osiemdziesiąt złotych/ tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem kontroli jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie (dalej: "Kolegium") z 24 lutego 2023 r. nr SKO.4111/1099/2022, wydana w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego.
W uzasadnieniu stwierdzone zostało, że wnioskiem z 19 kwietnia 2022 r. B.D. (dalej: "Wnioskodawczyni"/"Skarżąca") reprezentowana przez radę prawnego zwróciła się do Burmistrza [...] (dalej: "Burmistrz"/"organ I instancji") o przyznanie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad niepełnosprawną w stopniu znacznym matką. Decyzją z dnia 24 maja 2022 r. Burmistrz odmówił przyznania dochodzonego świadczenia, ze wskazaniem na art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 390 ze zm., dalej: "u.ś.r."). Na skutek odwołania, Kolegium decyzją z 14 lipca 2022 r. uchyliło zaskarżone rozstrzygnięcie i dokonało wykładni prawa materialnego, na podstawie którego organ I instancji odmówił wnioskowi. Rozpoznając ponownie wniosek Burmistrz, decyzją z 3 listopada 2022 r. nr MGOPS/R/RK/5222/10/22, ponownie odmówił przyznania Skarżącej prawa do wnioskowanego świadczenia pielęgnacyjnego. W uzasadnieniu ponownie podał, że zachodzi negatywna przesłanka do przyznania wnioskowanego świadczenia, o której mowa w art. 17 ust. 1b u.ś.r. W odwołaniu Skarżąca podniosła, że wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 21 października 2014 r. K 38/13 przepis art. 17 ust. 1b u.ś.r. został uznany za niekonstytucyjny, w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną po ukończeniu przez nią wieku określonego w tym przepisie ze względu na datę powstania niepełnosprawności.
