Personel i Zarządzanie 5/2004 z 01.05.2004, str. 8
Data publikacji: 24.04.2004
Co powinien zrobic pracodawca, kiedy w jego firmie powstaje związek zawodowy?
W mojej firmie powstaje związek zawodowy. Jak w takiej sytuacji powinien się zachować zarząd firmy, prezes, menedżerowie wyższego szczebla? Jesteśmy w trakcie realizacji strategicznych zadań, których wynik może zadecydować o całej naszej przyszłości. Zależy nam na dialogu, ale obecnie nie możemy sobie pozwolić na wewnętrzne protesty i spory. W firmie pracuje około 4 tys. pracowników, mamy około 70 oddziałów na terenie całego kraju.
Już na początku pojawił się problem: pracownik, który w centrali naszej firmy zamierza zorganizować związek, przesłał do prezesa pismo z prośbą o zgodę na rozpowszechnienie przez służbowe e-maile informacji do pracowników o zawiązywaniu się organizacji związkowej. Powołuje się przy tym na ustawę o związkach z 23 maja 1991 roku. Tymczasem - według mojej wiedzy - z tej ustawy nie wynika żaden taki obowiązek. Co robić, aby od razu nie popaść w niepotrzebny konflikt ze związkowcami? Bardzo proszę o jakieś „taktyczne” porady, sugestie.
