POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE
Orzeczenie TK jako przesłanka wznowienia postępowania
Jedną z przesłanek wznowienia postępowania administracyjnego jest orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego. Jest ono podstawą wznowienia nawet wtedy, gdy wyrok zapadł dopiero po podjęciu decyzji.
Wznowienie postępowania jest dopuszczalne w przypadku orzeczenia przez Trybunał Konstytucyjny (dalej: TK) o niezgodności aktu normatywnego, na podstawie którego została wydana decyzja z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (dalej: Konstytucja RP), umową międzynarodową lub ustawą (art. 145 a ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego; dalej: k.p.a.). Przesłanka wznowienia postępowania administracyjnego dotycząca orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego jest podstawą uchylenia decyzji administracyjnej przez sąd administracyjny także wtedy, gdy wyrok zapadł po podjęciu zaskarżonej decyzji ( sygn. akt II SA/Sz 263/08). Okoliczność, że orzeczenie TK wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w organie urzędowym, w którym akt normatywny był ogłoszony, nie może zmieniać oceny, że przepis uznany przez sędziów za niekonstytucyjny ma taki charakter od samego początku, tj. od dnia jego wejścia w życie. Fakt ten musi być brany pod uwagę przy kontroli aktu administracyjnego podjętego na podstawie niekonstytucyjnego przepisu, a poddanego pod osąd sądowi administracyjnemu, mimo że generalnie sądy te orzekają o legalności aktu, biorąc pod uwagę stan faktyczny i prawny w dacie jego wydania ( sygn. akt II SA/Ke 258/08).
