Biblioteki pedagogiczne
Biblioteki szkolne oraz biblioteki innych placówek systemu oświaty służą realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej dzieci i młodzieży oraz kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Ze względu na cel działania, biblioteka szkolna powinna być prowadzona w każdej szkole publicznej (art. 22 ustawy z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach; dalej: ustawa o bibliotekach). Taki obowiązek wynika również z zadań statutowych szkoły.
Do realizacji zadań statutowych szkoła publiczna powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania z:
● pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
● biblioteki,
● świetlicy,
● gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej,
● zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych,
● pomieszczeń administracyjno-gospodarczych
- art. 67 ustawy o systemie oświaty.
Zasady funkcjonowania bibliotek pedagogicznych zostały określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 29 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych. Rozporządzenie to obowiązuje od 5 czerwca 2003 r., jednak data jego uchylenia została przewidziana na 19 kwietnia 2013 r. Tego dnia weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2013 r. o takim samym tytule (dalej: nowe rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych).
1. Zasady działania bibliotek do 19 kwietnia 2013 r.
W rozporządzeniu z 29 kwietnia 2003 r. określono szczegółowe zadania publicznych bibliotek pedagogicznych w zakresie wspomagania kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Do zadań biblioteki należało:
1) gromadzenie, opracowywanie, ochrona, przechowywanie i udostępnianie użytkownikom materiałów bibliotecznych, w tym dokumentów piśmienniczych, zapisów obrazu i dźwięku oraz zbiorów multimedialnych, obejmujących w szczególności:
● literaturę z zakresu pedagogiki i nauk pokrewnych, w języku polskim i w językach obcych,
● publikacje naukowe i popularnonaukowe z różnych dziedzin wiedzy objętych ramowymi planami nauczania,
