Kontrola i nadzór w jednostkach pomocy społecznej
W jaki sposób i przez kogo przeprowadza się kontrole w jednostkach zajmujących się pomocą społeczną?
Organizacja i tryb przeprowadzania nadzoru i kontroli, a także kwalifikacje inspektorów upoważnionych do wykonywania czynności nadzorczych i kontrolnych zostały określone w rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z 23 marca 2005 r. w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej (dalej: rozporządzenie).
Zapamiętaj!
Czynności kontrolne przeprowadza się na podstawie planu kontroli na dany rok kalendarzowy. Plan ten opracowuje zespół inspektorów, a zatwierdza go dyrektor właściwego do spraw pomocy społecznej wydziału urzędu wojewódzkiego (§ 3 rozporządzenia).
Czynności z zakresu kontroli wykonują zespoły inspektorów w ramach:
l kontroli kompleksowych - obejmujących wszystkie sfery organizacji i funkcjonowania jednostki podlegającej kontroli wiążące się z realizacją zadania określonego w ustawie z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej; dalej: ustawa o pomocy społecznej (kontrole takie przeprowadza się nie rzadziej niż raz na trzy lata według planu kontroli);
- polegających na sprawdzaniu wybranych sfer organizacji i funkcjonowania jednostki podlegającej kontroli wiążących się z realizacją zadania określonego w ustawie o pomocy społecznej (kontrole te przeprowadza się według planu kontroli);
