Obowiązki dyrektora wobec uczniów
Zadaniem dyrektora szkoły jest stwarzanie uczniom warunków dla harmonijnego rozwoju psychofizycznego. Dyrektor szkoły traktujący zdrowie i życie uczniów jako wartość naczelną, zapewnia im bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy w czasie ich pobytu w szkole, jak również podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza jej terenem. Ważnym zadaniem jest również nadzór dyrektora nad wypełnianiem przez uczniów obowiązku szkolnego.
Dodatkowo szkoła, a tym samym dyrektor, dba o rozwój ucznia. Warunkiem szeroko pojmowanego rozwoju ucznia jest stworzenie koncepcji pedagogicznego działania w danej szkole, ukierunkowanej na takie kompetencje kluczowe, które absolwentom szkoły są niezbędne, tj.:
● osiągnięcie dobrego poziomu dydaktyki i wychowania,
● stworzenie zróżnicowanej oferty edukacyjnej,
● kultywowanie lokalnych tradycji,
● prowadzenie nauczania języków obcych,
● zaopatrzenie pracowni komputerowej,
● dbanie o zdrowie ucznia i jego rozwój fizyczny,
● wprowadzanie indywidualnego toku edukacji,
● analiza wyników zewnętrznych egzaminów i innych diagnoz edukacyjnych oraz wyciąganie właściwych wniosków,
● tworzenie partnerskich relacji w edukacji,
● dostosowanie kształcenia do możliwości ucznia,
● zapewnienie równości szans i sprawiedliwości,
● utworzenie systemu diagnozowania poziomu pracy szkoły sprzężonego z ewaluacją,
● dbanie o właściwy klimat pedagogiczny,
● dbanie o wysoki poziom organizacji,
● powstawanie w szkole autorskich programów.
1. Realizacja obowiązku wychowania przedszkolnego i szkolnego
Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat (art. 14 ust. 1 ustawy o systemie oświaty). W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat.
