POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE
Bariery w kontaktach cudzoziemców z urzędem
Cudzoziemcy biorący udział w postępowaniu administracyjnym muszą mieć zapewnioną możliwość skorzystania z tłumacza, a także zostać rzetelnie poinformowani o przysługujących im prawach i obowiązkach.
Z raportu ogłoszonego przez Helsińską Fundację Praw Człowieka wynika, że w urzędach dochodzi do licznych naruszeń w zakresie procedur przesłuchiwania cudzoziemców. Naruszenia polegają głównie na braku pomocy tłumacza, nieinformowaniu cudzoziemców o przysługujących ich prawach i obowiązkach, a także naruszaniu prawa do prywatności. Poważny problem stanowią również tzw. błędy w tłumaczeniu, które mogą mieć istotny wpływ na przebieg całego postępowania. Niestety, cudzoziemiec ma bardzo ograniczone szanse wykazania różnic pomiędzy faktycznie złożonymi wyjaśnieniami wpisanymi do protokołu ze względu na brak zapisu wyjaśnień cudzoziemca w formach audiowizualnych, które pozwoliłyby w sposób bezstronny wykazać treść faktycznie złożonych wyjaśnień przed organem administracji.
Przesłuchiwanie cudzoziemców odgrywa szczególną rolę w dwóch rodzajach postępowań, czyli:
● w sprawie nadania statusu uchodźcy oraz
