Szczególne przypadki odpowiedzialności dyrektora jednostki oświatowej za rachunkowość i finanse
Jednostka oświatowa, tak jak każda jednostka sektora finansów publicznych, zobowiązana jest do sporządzania i przekazywania sprawozdań finansowych z procesów zachodzących w takiej jednostce. Zasady sporządzania sprawozdań finansowych powinny być określone w polityce rachunkowości szkoły czy innej placówki oświatowej. Sprawozdania takie podpisuje dyrektor szkoły lub placówki oświatowej.
Sporządzanie przez dyrektorów szkół sprawozdań finansowych jest zaliczane do procesu kontroli zarządczej wykonywanej przez ten podmiot.
Sprawozdania dotyczą procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych.
Niesporządzenie lub nieprzekazanie sprawozdania w terminie może stanowić podstawę odpowiedzialności dyrektora za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Dyrektorzy szkół mają obowiązek przygotowania następujących sprawozdań jednostkowych:
● Rb-27S - miesięcznego/rocznego sprawozdania z wykonania planu dochodów budżetowych JST,
● Rb-27ZZ - kwartalnego sprawozdania z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych JST ustawami,
● Rb-28S - miesięcznego/rocznego sprawozdania z wykonania planu wydatków budżetowych JST,
● Rb-34S - półrocznego/rocznego sprawozdania z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 uofp,
● Rb-50 - kwartalnego sprawozdania o dotacjach/wydatkach związanych z wykonaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych JST ustawami.
Zgodnie z przepisem art. 18 ust. 2 uofp, naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tym sprawozdaniu danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
Kontrola zarządcza to system zarządzania jednostką. Tak definiuje się to pojęcie w literaturze. Zgodnie z przepisem art. 68 uofp, kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
