Środki komunikacji elektronicznej w ustawie o kierujących pojazdami
19 stycznia 2013 r. weszła w życie ustawa o kierujących pojazdami. Jednym z pośrednich celów tych przepisów jest zapewnienie sprawności procedur administracyjnych, w tym prowadzenia spraw w formie elektronicznej.
Starostowie realizujący zadania, wskazane w przepisach ustawy z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (dalej: u.k.p.) nie mają, niestety, prostego zadania, planując realizację obowiązków drogą elektroniczną.
Wydawanie praw jazdy - środki komunikacji elektronicznej
Na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 u.k.p. Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wydał 31 lipca 2012 r. rozporządzenie w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (dalej: rozporządzenie w sprawie uprawnień). W § 20 tego rozporządzenia wskazano, że wniosek o wydanie prawa jazdy może być złożony w postaci elektronicznej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Tego typu sformułowanie może budzić wątpliwości, czy wniosek elektroniczny o wydanie prawa jazdy może być złożony np. e-mailem.
Minister w dalszych przepisach rozporządzenia w sprawie uprawnień wprowadził obowiązek udostępnienia informacji w Biuletynie Informacji Publicznej o:
1) adresie skrzynki podawczej obsługującej składanie wniosku elektronicznego,
2) procedurze składania wniosku elektronicznego i wymaganych załącznikach,
3) podstawach prawnych i wymaganej opłacie związanej ze składanym wnioskiem elektronicznym oraz numerze konta, na które należy wnieść opłatę,
