Charakter prawny zarządzenia wójta w sprawie stawek opłat za wynajem sal wiejskich
Sale wiejskie to obiekty użyteczności publicznej JST. Oznacza to, że to rada gminy ustala ceny i opłaty za korzystanie z tych obiektów. Jednak może ona, w drodze uchwały, przenieść te kompetencje na wójta. W orzecznictwie niejednolicie ocenia się charakter prawny takich uchwał. Od kilku lat NSA konsekwentnie jednak orzeka, że tego typu uchwały rady gminy są aktami prawa miejscowego. W konsekwencji zarządzenie wydane przez wójta w wyniku przeniesienia kompetencji rady też ma taki charakter. Oznacza to ponadto, że zarządzenie takie podlega publikacji w dzienniku urzędowym województwa.
Ustalając stawki za wynajem sal wiejskich, często jako podstawę prawną wskazuje się art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). Tymczasem właściwym przepisem jest tu art. 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o gospodarce komunalnej (dalej: u.g.k.). Wójt nie może na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 u.s.g. ustalać wysokości cen i opłat za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej JST. Tak orzekł WSA w Gliwicach w wyroku z 24 listopada 2014 r. (sygn. akt II SA/Gl 800/14). Podał także, że właściwa podstawa do wydania zarządzenia znajduje się właśnie w przepisach u.g.k
