Należności cywilnoprawne – ustalanie, pobieranie, ewidencja – część I
Wstęp
Duża część należności pieniężnych jednostek sektora finansów publicznych należy do kategorii cywilnoprawnej. Są to przede wszystkim:
- wpływy ze sprzedaży wyrobów i usług świadczonych przez jednostki
- dochody z mienia jednostek, do których należą w szczególności wpływy z umów najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,
- dochody ze sprzedaży rzeczowego majątku nieruchomego i ruchomego oraz praw,
a także inne dochody należne na podstawie ustaw szczególnych.
Od 1 stycznia 2020 r. zmieniły się zasady pobierania budżetowych należności cywilnoprawnych, w związku z wejściem w życie ustawy o zatorach płatniczych (np. wysokość rekompensaty za koszy odzyskiwania należności w transakcjach handlowych została uzależniona od wysokości zaległego świadczenia pieniężnego, państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne mogą nie dochodzić rekompensat, których kwota jest równa dochodzonemu świadczeniu pieniężnemu albo większa niż to świadczenie). Zmiany zostały wprowadzone także w ustawie o finansach publicznych. Ponieważ jednostki sektora publicznego mają obowiązek ustalania, pobierania, dochodzenia i ewidencjonowania należności cywilnoprawnych, ważne, by ich pracownicy znali zasady obowiązujące w tym zakresie. W wielu aspektach zasady te różnią się od unormowań regulujących pobieranie i ewidencję księgową należności publicznoprawnych - w tym podatkowych.
W dwóch częściach Poradnika przedstawiono stosowanie zmienionych zasad w praktyce.
Z części I można się dowiedzieć, jakie są wymogi ustalania i pobierania należności cywilnoprawnych, obowiązujące w jednostkach sektora finansów publicznych. Podane zostały podstawowe zasady ustalania należności głównych, m.in. dotyczące:
- miejsca spełnienia świadczenia,
- obliczania terminu płatności,
- zastrzeżenia terminu płatności na korzyść stron,
- spełniania świadczeń bezterminowych i częściowych,
- szczególnych reguł ustalania terminów płatności w transakcjach handlowych.
