Egzekucja administracyjna należności pieniężnych po zmianach – praktyczny poradnik
Wstęp
Na przestrzeni ostatnich miesięcy postępowanie egzekucyjne w administracji bardzo się zmieniło. Istotne zmiany weszły w życie w lipcu 2020 r. i w lutym 2021 r.
Zmiany te odnoszą się nie tylko do należności podatkowych dochodzonych na rzecz gmin czy Skarbu Państwa, ale też do należności publicznoprawnych na rzecz JST wszystkich szczebli, dochodzonych w egzekucji administracyjnej. W gminach zmiany dotyczą przymusowego dochodzenia zaległości z tytułu podatków lokalnych oraz opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a także zaległości z tytułu należności publicznoprawnych, m.in. opłaty za zajęcie pasa drogowego, opłaty za umieszczenie infrastruktury w pasie drogi, opłaty od wzrostu wartości nieruchomości (renty planistycznej), opłaty adiacenckiej, opłaty eksploatacyjnej, opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez JST oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w tych placówkach, także zwrotów dotacji czy egzekucji grzywien nałożonych w drodze mandatu.
Aby uniknąć odmowy wszczęcia postępowania egzekucyjnego w administracji lub błędów w postępowaniu przedegzekucyjnym czy egzekucyjnym, jednostki muszą być na bieżąco ze zmianami zachodzącymi w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Nowelizacja ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz nowe przepisy wykonawcze wprowadziły w przymusowym dochodzeniu podatków i należności publicznoprawnych. Największą nowością jest przekazywanie tytułów wykonawczych i pism w postępowaniu egzekucyjnym w administracji systemem teleinformatycznym. Aplikacja eTW jest zupełnie nowym narzędziem pracy wierzycieli i organów egzekucyjnych. Dziś jeszcze trudno wskazać, jakie kłopoty w związku z obowiązkiem przesyłania tytułów wykonawczych systemem teleinformatycznym napotkają wierzyciele. Te nowe rozwiązania zapewne będą stwarzać nieznane dotąd problemy.
