Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu – obowiązki i procedury w JST
Wstęp
W obliczu rosnących zagrożeń związanych z nielegalnym przepływem środków finansowych oraz zaostrzających się regulacji prawnych przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu staje się kolejnym wyzwaniem dla administracji publicznej. System przeciwdziałania tym przestępstwom obejmuje nie tylko rynek finansowy (np. sektor bankowy czy ubezpieczeniowy) i pozafinansowy (np. rynek gier hazardowych, nieruchomości, fundacje i stowarzyszenia) oraz organy kontroli, nadzoru i administracji rządowej, ale również jednostki samorządu terytorialnego. W efekcie na organach JST spoczywają określone obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Szczególną rolę w tym zakresie odgrywają starostowie, którzy muszą sprawować nadzór nad działalnością stowarzyszeń i fundacji.
Choć działalność JST koncentruje się na realizacji zadań publicznych, muszą one spełniać określone obowiązki wynikające z przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki te dotyczą przede wszystkim wdrożenia odpowiednich procedur, identyfikacji ryzyk oraz współpracy z instytucjami odpowiedzialnymi za nadzór i kontrolę.
Darmo jednak szukać w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu odrębnego rozdziału poświęconego obowiązkom JST. To rodzi po stronie samorządów liczne pytania – jakie konkretnie mają obowiązki w tym zakresie i jak powinny się z nich wywiązywać.
W Poradniku wyjaśniono procedury, które JST powinny wdrożyć, aby zapewnić zgodność działania z regulacjami prawnymi i skutecznie minimalizować ryzyko związane z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu.
Z Poradnika można się dowiedzieć m.in.:
- czym jest pranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu,
- które obszary działalności JST są szczególnie narażone na ryzyko związane z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu,
- jaką rolę w systemie przeciwdziałania tym przestępstwom pełnią JST,
