Podatek od nieruchomości w dobie COVID – wzorcowe uchwały podatkowe
Jednym z podatków, którego dotyczą postanowienia kolejnych tak zwanych tarcz antykryzysowych, jest podatek od nieruchomości. W tym zakresie ustawodawca nie przewidział rozwiązań o charakterze ogólnym, bezpośrednio przekładających się na sytuację podatników, a jedynie zmienił zakres kompetencji rad gmin dotyczących tego podatku. Korzystając z tak stworzonych tymczasowych możliwości, rady gmin (miast) mogą podejmować uchwały, których celem jest poprawa sytuacji określonych grup przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19. Niestety, nietypowy charakter nowych uprawnień rad gmin sprawia, że często uchwały te zawierają błędy i są kwestionowane przez RIO.
Co wolno radzie gminy
Rada gminy może wprowadzić, w drodze uchwały, za część roku 2020 oraz za wybrane miesiące pierwszego półrocza 2021 r. zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19 (
