Kontrola wydatków na finansowanie zadań w zakresie ochrony przeciwpożarowej
Jakie nieprawidłowości stwierdzają kontrolerzy regionalnych izb obrachunkowych w zakresie dokonywania przez gminne jednostki samorządu terytorialnego wydatków na finansowanie ochotniczych straży pożarnych?
Jednym z zadań regionalnych izb obrachunkowych (dalej: RIO), zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (dalej: ustawa o RIO), jest kontrola gospodarki finansowej podmiotów, wymienionych w art. 1 ust. 2 tej ustawy, na podstawie kryterium zgodności z prawem i zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym. Pojęcie "gospodarka finansowa" nie zostało zdefiniowane w polskim systemie prawnym. Głównym aktem prawnym, który określa przepisy prawa dotyczącego finansów publicznych, jest ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Zgodnie z tą ustawą, finanse publiczne obejmują procesy związane z gromadzeniem środków publicznych i ich rozdysponowaniem, przez które należy rozumieć wydatkowanie środków publicznych przez jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych w celu realizacji przypisanych im zadań.
Sektor finansów publicznych tworzą, na podstawie art. 9 uofp, m.in. jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST), z których podstawową jednostką jest gmina. Gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, nakładane przez ustawy lub przejęte na podstawie porozumienia z organem administracji rządowej, a przede wszystkim zadania własne należące do samorządu terytorialnego określone w art. 7 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zadania te są zadaniami użyteczności publicznej i obejmują także zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
