Decyzja wydana w ramach zadania zleconego i powierzenia
Jedną z form realizacji zadań zleconych organom samorządowym jest wydawanie decyzji administracyjnych. Decyzje te powinny spełniać nie tylko ogólne wymagania wynikające z prawa administracyjnego procesowego, lecz także dodatkowe wymogi będące konsekwencją realizacji zadań nienależących do sfery zadań własnych samorządu.
Do wydania decyzji administracyjnej z zakresu nienależącego do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego (JST) konieczne jest istnienie stosownego umocowania.
Umocowanie i pieczęć
Umocowanie takie powinno zostać uzewnętrznione w treści decyzji, najczęściej przez podanie właściwej podstawy prawnej. Jeżeli kompetencja do wydania decyzji wynika z przekazania realizacji zadania zleconego ustawą, to w decyzji organ JST powinien dokładnie wskazać jednostkę redakcyjną, z której wynika umocowanie do wydania decyzji. Na marginesie warto zauważyć, że odgórne przekazanie określonych kompetencji jako zadania zleconego zawsze wymaga formy ustawy. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 26 czerwca 2001 r. (sygn. akt OTK ZU 2001/5, poz. 122) zwrócił uwagę, że gminy nie mogą wykonywać zadań zleconych na podstawie rozporządzenia ministra, a próba przekazania zadania zleconego bez zachowania formy ustawy stanowi naruszenie Konstytucji RP.
