Zarządzanie ryzykiem w jednostkach sektora finansów publicznych
Wstęp
Zarządzanie ryzykiem w jednostkach sektora finansów publicznych jest kluczowym elementem systemu kontroli zarządczej, służącym zwiększeniu skuteczności i efektywności realizowanych celów. Wdrożenie skutecznego systemu zarządzania ryzykiem powinno być realizowane na każdym poziomie działalności jednostki - zarówno w ramach celów strategicznych, jak i powiązanych oraz operacyjnych.
Wytyczne w zakresie zarządzania ryzykiem, opracowane przez Ministerstwo Finansów w 2009 r., nie uwzględniają zmian metodologicznych, które zostały wprowadzone w ramach systemów kontroli wewnętrznej, będących podstawą opracowania regulacji determinujących funkcjonowanie procesu zarządzania ryzykiem w administracji publicznej.
Kierownik jednostki powinien każdorazowo opracować ramowe zasady zarządzania ryzykiem (politykę zarządzania ryzykiem). Zasady te należy dostosować do profilu jednostki, tj. struktury, liczby zadań, wielkości planu finansowego itp.
W 2016 r. pojawiły się w systemie zarządzania ryzykiem nowe obowiązki w zakresie zarządzania ryzykami korupcyjnymi oraz ryzykami nadużyć finansowych. Proces zarządzania ryzykiem powinien podlegać cyklicznym ocenom i usprawnieniom. Należy zwrócić szczególną uwagę na zadania związane z odpowiednim dokumentowaniem procesu zarządzania ryzykiem oraz komunikacją wyników ocen właściwym osobom (podmiotom).
W Poradniku omówiono problematykę wdrażania systemu zarządzania ryzykiem w jednostkach administracji publicznej. Poradnik zawiera m.in.:
● informację na temat podstaw prawnych funkcjonowania systemu zarządzania ryzykiem,
● doprecyzowanie zmian w systemach zarządzania ryzykiem na przestrzeni lat 2010-2016,
● wskazanie nowych obszarów zarządzania ryzykiem, takich jak: ryzyka korupcyjne czy ryzyka zwalczania nadużyć finansowych,
● wskazówki i propozycje rozwiązań przy wdrażaniu systemu zarządzania ryzykiem z uwzględnieniem najnowszych wytycznych w tym zakresie.
Poradnik kierowany jest do osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie systemu zarządzania ryzykiem oraz monitoringu realizacji celów i zadań. Zakres merytoryczny odnosi się do odpowiedzialności osób na wszystkich szczeblach zarządzania jednostką.
