Wyrok NSA z dnia 18 września 2025 r., sygn. III OSK 2146/24
W oparciu o treść art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej klasyfikacja informacji jako publicznej nie następuje przy użyciu środków publicznych, z których miałyby być pokrywane koszty załatwienia określonej sprawy, czyli powstania jakiegoś faktu w świecie bytu, którego dotyczy wniosek o udzielenie informacji publicznej. Jedynym kryterium klasyfikowania sprawy jako przedmiotu wniosku dostępowego jest jej publiczny charakter, przez który rozumieć należy ukierunkowanie danej sprawy na wypełnianie określonych zadań publicznych i realizowanie określonych interesów i celów publicznych.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) sędzia del. WSA Arkadiusz Windak Protokolant asystent sędziego Marita Sukiennik-Sikora po rozpoznaniu w dniu 18 września 2025 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Krajowej Izby Fizjoterapeutów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 kwietnia 2024 r. sygn. akt II SAB/Wa 618/23 w sprawie ze skargi D. B. na bezczynność Krajowej Izby Fizjoterapeutów w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 11 lipca 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 15 kwietnia 2024 r., II SAB/Wa 618/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi D. B. (skarżący) na bezczynność Krajowej Rady Fizjoterapeutów w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 11 lipca 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej, zobowiązał Krajową Radę Fizjoterapeutów do rozpoznania wniosku D. B. z 11 lipca 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej, w terminie 14 dni od daty doręczenia prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy oraz stwierdził, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Skarżący wnioskiem z 11 lipca 2023 r. zwrócił się do organu o:
