Elektroniczna skarga do sądu
Przepisy informatyzujące działalność administracji omijały dotąd sądownictwo administracyjne. Obecnie trwa w Sejmie proces legislacyjny mający na celu m.in. wprowadzenie nowych zasad dotyczących przekazywania skarg do sądu administracyjnego, w tym w postaci elektronicznej.
Na podstawie przepisów ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: p.p.s.a.) skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi. Organ ten przekazuje skargę sądowi wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie 30 dni od dnia jej wniesienia.
Do sądu tylko na papierze
Sądy administracyjne nie dopuszczają w praktyce wykorzystania środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Tym samym pod znakiem zapytania stoją konsekwencje wskazania przez kierownika urzędu, że określone kategorie spraw są prowadzone wyłącznie w postaci elektronicznej, a dokumentowanie sposobu załatwiania i rozstrzygania spraw następuje w systemie do elektronicznego zarządzania dokumentacją (dalej: EZD). Uprawnienie to przysługuje na podstawie rozporządzenia z 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (dalej: rozporządzenie w sprawie instrukcji kancelaryjnej).
