Jak księgować w jednostce budżetowej modernizację środka trwałego
Wydatki poniesione z tytułu wypłacenia najemcy wynagrodzenia za wykonane przez niego prace adaptacyjne lokalu do stanu odpowiadającego jego oczekiwaniom niewątpliwie mają związek z uzyskiwanymi przez właściciela przychodami. Konsekwentnie takie wydatki mogą stanowić koszt podatkowy właściciela - wyrok NSA z 11 lutego 2021 r., sygn. akt II FSK 3014/18.
Spółka rozbudowuje budynek będący jej własnością. Czy do rozbudowy będzie miało zastosowanie przesunięcie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości na następny rok? Jaki wpływ na ten podatek ma modernizacja budynku?
Czy termin „zakończyć budowę budynku” oznacza „zakończyć jego wznoszenie od podstaw”, czy także „zakończyć jego modernizację”, jeśli na jej przeprowadzenie niezbędne było pozwolenie na budowę? Organy podatkowe przyjęły pierwszą z podanych możliwości. Budynek zabytkowy (ponadstuletni) sprzedany w okresie 3 lat od jego modernizacji uznały więc za budynek używany i nie zezwoliły na odliczenie VAT od jego
Jaka jest stawka podatku od towarów i usług w przypadku usług projektowych związanych z remontami i budową dróg i mostów?
Wielu podatników ma wątpliwości, kiedy poniesione przez nich wydatki należy uznać za remont, a kiedy za ulepszenie środka trwałego. Prawidłowa klasyfikacja wydatków jest o tyle istotna, że uznanie wykonanych czynności za remont środka trwałego pozwala na ich bezpośrednie rozliczenie w kosztach uzyskania przychodów. Z kolei uznanie ich za ulepszenie skutkuje koniecznością zwiększenia wartości początkowej
Ustawy podatkowe wskazują (art. 22g ust. 17 updof oraz art. 16g ust. 13 updop), że jeżeli środek trwały uległ ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, to wartość początkową tych środków należy powiększyć o sumę wydatków na ich ulepszenie. Od 1 stycznia 2018 r. kwota graniczna ulepszenia wynosi 10 000 zł. Należy jednak zwrócić uwagę, że w przypadku ulepszeń
Budynek będący w trakcie budowy, który zostanie zaliczony do środków trwałych firmy został gruntownie zalany. Czy koszty związane z jego naprawą zwiększają wartość początkową środka trwałego? Jak zaksięgować straty spowodowane zalaniem?
Rozróżnienie pojęć "remont" i "ulepszenie środka trwałego" ma szczególne znaczenie pod względem podatkowym oraz ewidencji księgowej. Nieprawidłowe określenie charakteru poniesionych nakładów może doprowadzić do zaniżenia lub zawyżenia wartości początkowej środka trwałego, a w efekcie zawyżenia lub zaniżenia kosztów. Rozróżnienie tych dwóch kategorii jest istotne, jeżeli chcemy, żeby sporządzone przez
MF uznał, że w sytuacji gdy elementem dominującym transakcji jest dostawa towaru (w tym przypadku mebli), to transakcję należy uznać za dostawę towaru i opodatkować stawką 23%. Gdy elementem dominującym transakcji jest usługa montażu stałej zabudowy meblowej w budynku/lokalu objętym społecznym programem mieszkaniowym, do tej usługi należy zastosować stawkę obniżoną. Warunkiem jest, aby można było ją
Nasza firma zajmuje się sprzedażą rolet i żaluzji zewnętrznych oraz ich montażem w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Umowa zawarta z klientem dotyczy wykonania usługi wraz z materiałami. Czy montaż rolet zewnętrznych służy konserwacji budynku, wobec czego można uznać tę usługę za roboty konserwacyjne podlegające opodatkowaniu stawką 8%? Czy ważne jest, że wartość dostarczanych żaluzji i rolet przekracza
Firma zamierza sprzedać nieruchomość zabudowaną, której jest właścicielem od 1957 r., oraz wyposażenie (tzn. maszyny i urządzenia). W skład nieruchomości wchodzi budynek mieszczący piekarnię, masarnię i sklep detaliczny oraz działka. Wartość początkowa budynku wynosi ogółem 80 000 zł, a działki 4000 zł. W latach 2004-2005 dokonano modernizacji części budynku mieszczącej masarnię na wartość około 630
Spółka Alfa podpisała z firmą dostarczającą do niej paliwo umowę o modernizację jej stacji paliw. Rozliczenie tej inwestycji ma polegać na tym, że spółka modernizująca stację paliw będzie obciążać spółkę Alfa przy zakupie u niej paliwa większą kwotą (spółka będzie pozbawiona dotychczasowego rabatu). W umowie jest zawarta klauzula, że do momentu rozliczenia inwestycji właścicielem jest spółka modernizująca
Nasza firma będzie prowadziła prace rozbiórkowe budynku mieszkalno-usługowego z przeważającą powierzchnią mieszkalną. Jaką stawkę podatku należy zastosować przy pracach rozbiórkowych dotyczących takiego budynku?
Spółka otrzymała dotację, która będzie wykorzystana na zmianę pokrycia dachu. Przedtem trzeba jednak wykonać słupowanie. Czy wymianę pokrycia dachu i słupowanie należy traktować jako całość, czy może wydatki na słupowanie należy wyodrębnić w księgach? Czy jest to modernizacja czy remont?
W związku z rozbudową zakładu produkcyjnego konieczne stało się zwiększenie mocy przepływowej energii. Spółka planuje modernizację sieci energetycznej zakładu (nowa rozdzielnia energii) i budowę drugiego przyłącza. Czy te wydatki powinny być zaliczane w koszty księgowe i podatkowe jednorazowo w momencie poniesienia? Czy też powinny być rozliczane w czasie lub może zaliczone do majątku trwałego?