ZALETY I WADY MONITORINGU PRACOWNIKÓW
W uzasadnionych przypadkach monitoring jest przydatny pracodawcy. Jednak musi on pamiętać o granicach kontroli, aby nie narazić się ze strony pracowników na zarzuty bezprawnego działania.
W uzasadnionych przypadkach monitoring jest przydatny pracodawcy. Jednak musi on pamiętać o granicach kontroli, aby nie narazić się ze strony pracowników na zarzuty bezprawnego działania.
Od 17 maja 2011 r. funkcjonariusze publiczni ponoszą odpowiedzialność majątkową za szkodę wyrządzoną innym podmiotom przy wykonywaniu władzy publicznej. Przepisom ustawy o odpowiedzialności majątkowej podlegają jednak tylko te działania i zaniechania funkcjonariuszy publicznych, które nastąpiły od wyżej wskazanej daty.
Spółka otrzymała decyzję podatkową określającą zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług. Wnieśliśmy odwołanie, które nie zostało uwzględnione. Decyzja stała się ostateczna, ponieważ przez nasz błąd wnieśliśmy skargę do sądu administracyjnego po terminie. Nasz księgowy zwrócił jednak uwagę na to, że wydając taką, a nie inną decyzję, organ podatkowy działał w ewidentnej sprzeczności z prawem
Pracownik może odnieść szkodę niemajątkową, np. w wyniku wypadku przy pracy, choroby zawodowej czy mobbingu. Istotne jest, że aby zachowanie pracodawcy w tym zakresie mogło być rozważane jako źródło odpowiedzialności i zadośćuczynienia dla pracownika, za każdym razem musi pozostawać bezprawne. Powinno być zatem sprzeczne z przepisami prawa lub zasadami współżycia społecznego.
Pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 osób będą niebawem objęci nowymi obowiązkami związanymi z wdrożeniem ustawy z 14 czerwca 2024 r o ochronie sygnalistów. Będą musieli przygotować procedury dotyczące zgłaszania naruszeń prawa przez osoby u nich zatrudnione bądź z nimi współpracujące. Nowe regulacje mają chronić sygnalistów przed ewentualnymi działaniami odwetowymi pracodawcy po zgłoszeniu przez
Do 25 września 2024 r. pracodawcy, którzy według stanu na 1 lipca 2024 r. zatrudniali co najmniej 50 osób, w przeliczeniu na pełne etaty, bez względu na podstawę prawną świadczenia przez nie pracy, mają obowiązek wdrożyć w firmie wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych oraz utworzyć kanały zgłaszania naruszeń.