Faktura od dostawcy
Pracownik spółki przypadkowo wypisał kilka faktur dokumentujących tę samą transakcję. Ze względu na to, że były one wypisane błędnie, nie zostały przekazane kontrahentowi, który otrzymał wyłącznie jedną fakturę poprawnie dokumentującą wykonaną czynność. Jednocześnie przez nieuwagę faktury te nie zostały zniszczone - leżały w szufladzie pracownika, który je wystawił. W trakcie kontroli podatkowej urzędnicy
Jestem jednym ze wspólników spółki cywilnej. Toczy się wobec mnie postępowanie dotyczące tzw. pustych faktur. Organ podatkowy pierwszej instancji wydał decyzję, na podstawie której wskazał, że jestem zobowiązany do zapłaty podatku wynikającego z (jego zdaniem) pustych faktur wystawionych przez spółkę. Czy wydana decyzja jest prawidłowa? Czy mogę odpowiadać za zobowiązanie z art. 108 ustawy o VAT, skoro
Podstawowa stawka VAT dla towarów i usług wynosi 23%. Do niektórych czynności podatnik może zastosować obniżone, preferencyjne stawki VAT w wysokości: 8%, 5% i 0% oraz zwolnienie od podatku (uznawane w praktyce za piątą stawkę podatkową). W VAT występują również procedury szczególne, które umożliwiają zastosowanie jeszcze innych stawek VAT niż wymienione. Zastosowanie do danej czynności właściwej stawki
Błędy w fakturowaniu zdarzają się każdemu. Trudno uchronić się przed nimi nawet bardzo doświadczonej osobie. Dlatego jeżeli taki błąd już wystąpi, ważne jest, aby sprawnie go wyeliminować, najlepiej w sposób niepowodujący żadnych negatywnych konsekwencji podatkowych. Przy dokumentowaniu transakcji fakturą błędy można podzielić na dwa podstawowe rodzaje. Pierwszym z nich są błędy będące skutkiem ewidentnych
Problem Wystawiamy faktury przed dostawą towarów lub otrzymaniem zaliczki. Zazwyczaj termin 30 dni nie jest przekroczony. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy termin ten jest dłuższy. Jak postępować w takiej sytuacji? Ostatnio ze względu na brak zamówionego towaru od wystawienia faktury minęły trzy miesiące. Towar otrzymamy za około dwa miesiące. Czy takie rozliczenia trzeba korygować?
Ministerstwo Finansów wydało 18 maja 2017 r. komunikat ostrzegający o nieuczciwym procederze, który ma miejsce na stacjach paliw. Polega on na wykorzystaniu paragonów, które nie zostały wydane klientowi lub nie zostały odebrane przez faktycznych nabywców. Nieuczciwi pracownicy stacji paliw, w zamian za korzyść majątkową, wystawiają do takich paragonów faktury na zaprzyjaźnione firmy, które nie nabyły
Organy podatkowe otrzymują coraz więcej instrumentów, które pozwalają im na walkę z pustymi fakturami. Wystawca pustej faktury ma obowiązek zapłaty z niej VAT bezpośrednio do urzędu skarbowego. Nie wystarczy, że podatnik, który chce naprawić swój błąd, wystawi fakturę korygującą. Aby korekta była skuteczna, nabywca musi skorygować swoje rozliczenie. Natomiast nabywca traci prawo do odliczenia VAT i
Zobowiązanie podatkowe w VAT, co do zasady, powstaje z mocy prawa za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy. Prawidłowe rozpoznanie tego momentu jest podstawowym obowiązkiem każdego czynnego podatnika VAT. Umożliwia terminowe zadeklarowanie i rozliczenie kwot podatku należnego oraz właściwe udokumentowanie dostawy towarów lub świadczenia usług. Ustalenie terminu powstania obowiązku podatkowego
W praktyce zdarza się, że sprzedawca wystawi fakturę zaliczkową pełniącą dla stron transakcji rolę wezwania do wpłaty zaliczki, ale faktyczne otrzymanie kwoty określonej tą fakturą nastąpi po upływie 30. dnia od dnia wystawienia faktury zaliczkowej. W takiej sytuacji faktura jest wystawiona przedwcześnie. Najbardziej dotkliwym skutkiem przedwczesnego wystawienia faktury zaliczkowej może być podwójne
Podatnik ponosi podatkowe konsekwencje nierzetelności faktury sprzedaży podpisanej przez jego pełnomocnika - wyrok NSA z 31 stycznia 2018 r., sygn. I FSK 444/16.
Przedsiębiorca nie zawsze może uniknąć skutków nieuczciwego działania swoich pracowników czy kontrahentów. Musi zapłacić VAT z faktur wystawionych przez pracownika, gdy zostały wprowadzone do obrotu, nawet jeśli nie dokumentują rzeczywistej sprzedaży. Jeżeli nie dysponuje odpowiednimi dokumentami, straci również prawo do zastosowania stawki 0%, gdy po wydaniu przewoźnikowi towar przeznaczony do wywiezienia
Nabywca paliwa nie może się powoływać na dobrą wiarę, gdy płacił za paliwo gotówką i nie złożył wniosku o potwierdzenie rejestracji VAT sprzedawcy. Przy ocenie dobrej wiary nabywcy istotną rolę odgrywa bowiem dokonywanie płatności w systemie bankowym (nie gotówką) oraz złożenie wniosku o potwierdzenie rejestracji VAT dostawcy (wyrok NSA z 21 listopada 2018 r., I FSK 1989/16).
Sprzedawca jest uprawniony do wystawienia faktury zaliczkowej jeszcze przed otrzymaniem zaliczki. Faktury takie nie mogą być jednak sporządzane ze znacznym wyprzedzeniem. Ustawodawca wprowadził w tym zakresie określone ramy czasowe, których naruszenie może skutkować uznaniem przez organy podatkowe przedwcześnie wystawionej faktury zaliczkowej za tzw. pustą fakturę.
TSUE w wyroku z 15 maja 2019 r. (C-235/18) w sprawie Vega International uznał, że udostępnianie kart paliwowych to zasadniczo usługa finansowa. Mimo początkowych obaw, że orzeczenie będzie miało poważne następstwa dla obrotu gospodarczego, praktyka może uspokajać. Organy podatkowe aprobują pogląd (czego dowodzą najnowsze interpretacje), że pod pewnymi warunkami uczestnicy obrotu z wykorzystaniem kart
Uzyskanie prawa do odliczenia podatku naliczonego przez nabywcę towaru lub usługobiorcę warunkowane jest powstaniem obowiązku podatkowego w VAT z tytułu realizowanej czynności. W przypadku towarów moment powstania obowiązku podatkowego powiązany jest zasadniczo z dokonaniem ich dostawy. Brak części towaru w dostawie będzie zatem wykluczał możliwość odliczenia VAT w pełnej wysokości, wynikającej z wystawionej
Z najnowszego wyroku TSUE z 18 marca 2021 r. w sprawie C-48/20 wynika, że polskie przepisy zabraniające podatnikom działającym w dobrej wierze prawa do korekty nienależnie wykazanego VAT na fakturze po wszczęciu kontroli podatkowej są niezgodne z dyrektywą.
Pusta faktura. Wystawienie faktury, w której wykaże się kwotę podatku, oznacza obowiązek jej zapłaty, nawet gdyby faktura nie dokumentowała faktycznej transakcji. Jest to sankcja, która zabezpiecza interesy fiskalne państwa przed ewentualnym odliczeniem VAT z takiej faktury przez nabywcę. W większości przypadków z pustymi fakturami mamy do czynienia podczas prób wyłudzenia VAT. Puste faktury to problem
Wpłata zaliczki wywołuje skutki zarówno u sprzedawcy, jak i u nabywcy. Aby wpłacający mógł odliczyć VAT, zaliczka musi być odpowiednio udokumentowana, co w wielu przypadkach budzi wątpliwości. Wystawiona przed terminem faktura zaliczkowa może być uznana za pustą, co oznacza negatywne konsekwencje dla sprzedawcy. Dlatego organy podatkowe wymagają, aby je korygować, gdy minie 60 dni od ich wystawienia