Problemy z udzielaniem rabatów - aspekt księgowo-podatkowy
We współczesnym świecie gospodarczym udzielanie różnego rodzaju bonusów, rabatów, bonifikat, skont czy upustów staje się czymś tak oczywistym, że nikt nie zastanawia się nad ich celowością. Rabaty są jednym z lepszych narzędzi motywujących kontrahentów do owocniejszej współpracy. Pewne problemy mogą wystąpić w ujęciu księgowym tych zdarzeń gospodarczych. Często bowiem otrzymany bonus nie znajduje swojego
Cena środków trwałych, przy których zakupie zostały zastosowane rabaty, bonifikaty i skonta, czasem znacznie odbiega od wartości rynkowej. Warto więc przyjrzeć się, jaki ma to wpływ na ustalenie początkowej wartości środka trwałego i jakie rodzi konsekwencje podatkowe.
Czasami sprzedawca zmuszony jest do skorygowania ceny towaru bądź usługi, np. na skutek reklamacji odbiorcy. W związku z tym rodzą się pytania: czy taka korekta może być korzystna dla sprzedającego i jaki ma wpływ na jego rozliczenia podatkowe?
Partner handlowy, z którym ostatnio nawiązaliśmy współpracę, zaoferował mojej firmie skonto za wcześniejszą zapłatę. Kiedy opłaci się z niego skorzystać? Dodam, że dysponujemy środkami na ewentualną wcześniejszą zapłatę.
Za terminowe regulowanie faktur (w ciągu 14 dni od dnia wystawienia faktury) udzielamy 3% skonta. Faktury wystawiamy od razu na kwotę udzielonego rabatu. Gdy nabywca nie spełni warunku, wystawiamy fakturę korygującą zwiększającą VAT. W trakcie kontroli urząd zakwestionował takie postępowanie, uznając, że powinniśmy wystawić fakturę bez rabatu, a następnie, gdy nabywca zapłaci w terminie, wystawić korektę
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą (usługi transportowe). Chcę zmobilizować kontrahentów do dokonywania terminowych lub przedterminowych płatności i zastosować skonto. Żeby uniknąć wystawiania faktur korygujących z tytułu płatności za faktury bieżące, pragnę wprowadzić zasadę bonusu przyznawanego za terminową płatność należności za miesiąc poprzedni (za fakturę poprzednią, okres poprzedni
Gdy płacimy regularnie, niemiecki kontrahent udziela nam 3% skonta. Ponieważ płatności uiszczane są w miesiącu dokonania dostawy, WNT rozliczamy od kwoty zmniejszonej o skonto. Kontrahent nie wystawia nam faktury korygującej, bo twierdzi, że nie ma takiego obowiązku. W trakcie kontroli zakwestionowano nam taki sposób postępowania, uznając, że brak faktury korygującej od kontrahenta pozbawia prawa do
Wystawiłam zwykłą fakturę z VAT obliczonym według stawki 23%. W celu zachęcenia kontrahenta do szybszej zapłaty chcę mu zaproponować skonto. Czy należy napisać jakiś wniosek do faktury o udzielenie skonta? Jak wygląda faktura korygująca - czy tak samo jak "zwykła" faktura korygująca? Czy trzeba dopisywać coś odnośnie skonta? Co z różnicą kwot między fakturami?
W warunkach gospodarki rynkowej sprzedawcy prześcigają się w pomysłach mających na celu pozyskanie nowych klientów oraz zatrzymanie dotychczasowych, czego oczekiwanym rezultatem ma być zwiększenie przychodów ze sprzedaży. Często stosowanym narzędziem marketingowym, służącym temu celowi, są np. rabaty, premie oraz skonta. Ich rozliczenie w VAT sprawia wiele problemów. Dla podatników przełomowa będzie
Kontrahent unijny zapłacił nam o 1% mniej (WDT), korzystając ze skonta. Czy wystawiam mu fakturę korygującą? Czy jest to konieczne, jeśli na fakturze była informacja, kiedy przysługuje skonto? Poza tym jest to stawka 0%. Czy czekam na potwierdzenie (zwrot podpisanej faktury korekty) i dopiero wtedy ujmuję ją w deklaracji VAT?
Umowa zawarta z kontrahentem przewiduje skonto z tytułu opłacenia faktury w terminie siedmiu dni. Czy w celu rozliczenia faktury korygującej wystawionej w związku z zapłatą w tym terminie, a w konsekwencji uzyskaniem prawa do skonta, musimy posiadać potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę?
Nie można uwzględniać skonta od razu w podstawie opodatkowania pierwotnie wystawionej faktury. Dopiero z chwilą zrealizowania skonta przez kontrahenta, tj. gdy we wskazanym w umowie terminie zapłaci on za kupiony towar, skonto staje się prawnie skuteczne i tym samym wpływa na podstawę opodatkowania. Dlatego należy wystawić fakturę korygującą in minus do faktury wcześniej wystawionej na rzecz danego
W coraz bogatszej praktyce gospodarczej rabaty to chętnie stosowane narzędzie intensyfikacji sprzedaży. Przybierają one najróżniejsze formy, od klasycznego rabatu pieniężnego, przez skonta, do rabatów towarowych, czy nawet tzw. rabatów pośrednich (udzielanych nie nabywcy, lecz kolejnemu podmiotowi w łańcuchu transakcyjnym). Z perspektywy rozliczeń VAT istotne jest to, że udzielenie rabatów wiąże się
Często korzystamy ze skonta, które przyznają nam nasi kontrahenci. Jednak faktury pierwotne otrzymujemy na pełną kwotę i dopiero później, często nawet po kilku miesiącach, dostajemy fakturę korygującą. Czy w takiej sytuacji możemy odliczyć pełny VAT, gdy w miesiącu otrzymania faktury zazwyczaj spełniamy warunki do przyznania skonta (nastąpiła zapłata)?
W warunkach gospodarki rynkowej sprzedawcy prześcigają się w pomysłach mających na celu pozyskanie nowych klientów oraz zatrzymanie dotychczasowych, czego oczekiwanym rezultatem ma być zwiększenie przychodów ze sprzedaży oraz zysków. Często stosowanym narzędziem marketingowym, służącym temu celowi, jest np. przyznanie rabatu towarowego, rabatu pośredniego, skonta, premii pieniężnej czy nagrody wydanej
Termin rozliczenia faktury korygującej przez sprzedawcę jest uzależniony od tego, kiedy uzyska potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę. Jest to zasada, od której istnieją liczne wyjątki. Gdy potwierdzenie nie jest konieczne, termin rozliczenia jest uzależniony od tego, kiedy powstała przyczyna wystawienia takiej faktury.
Podatnik nie może uwzględnić skonta już w momencie wystawienia faktury, jeżeli nie zostały jeszcze spełnione warunki uprawniające do otrzymania skonta (wcześniejsza zapłata lub zapłata w terminie). Na etapie wystawienia faktury nie wiadomo bowiem, czy rabat ten faktycznie zostanie przyznany (nie wiadomo, czy kontrahent zapłaci w wyznaczonym terminie lub przed wyznaczonym terminem). Podatnik nie może
Skonto jest rodzajem rabatu - procentowym obniżeniem ceny związanym z warunkami płatności za dostawę towarów lub wykonanie usługi. Jest przyznawane w związku z zapłatą dokonaną we wcześniejszym, wskazanym przez sprzedawcę terminie. Choć jest to popularna forma zachęcania nabywców do szybszej zapłaty za dostarczone towary lub wykonane usługi, to jej stosowanie nie jest pozbawione wątpliwości związanych
1 lipca 2018 r. wejdzie w życie mechanizm tzw. podzielonej płatności. Nabywcy towarów i usług będą mogli wybrać, czy skorzystają z tego mechanizmu, dokonując zapłaty. Rządzący zapowiadają już jednak, że stosowanie mechanizmu split payment stanie się wkrótce obowiązkowe w branżach, w których zidentyfikowano istotne oszustwa w VAT. W artykule przedstawiamy skutki zastosowania mechanizmu split payment
Wysokość przyznawanych przez przedsiębiorstwa opustów cenowych (skont) nie zawsze ma swoje uzasadnienie ekonomiczne. Racjonalne podejście do kalkulacji korzyści i kosztów wynikających z takiej polityki może prowadzić nie tylko do zwiększenia lojalności i zadowolenia klientów, ale także do wygenerowania wymiernych korzyści ekonomicznych dla firmy.