Rachunkowość ’2002 a podatki
Reforma systemu opieki zdrowotnej przeprowadzona w Polsce w 1999 r. zmieniła znacząco sposób finansowania usług medycznych świadczonych przez zakłady opieki zdrowotnej. Usługi te w głównej mierze są dziś finansowane przez kasy chorych, będące dysponentami środków publicznych. Kolejnym rezultatem zmiany organizacji systemu opieki zdrowotnej w Polsce było przekształcenie szpitali, przychodni itp., działających
Jakie informacje powinny wynikać z prawidłowego planu kont jednostki? Jakie błędy w planach kont najczęściej występują w praktyce?
Pracuję w dziale księgowości w przedsiębiorstwie budowlano-montażowym. Od nowego roku chcemy zmienić zakładowy plan kont tak, aby uzyskać większą przejrzystość dotyczącą kosztów działalności przedsiębiorstwa. Na co w szczególności zwrócić uwagę opracowując plan kont?
Szczegółowość oraz forma prowadzenia wyodrębnionej ewidencji związanej z realizacją projektu finansowanego dotacją unijną nie jest określona ani w przepisach unijnych, ani w przepisach krajowych. Ewidencja ta ma być gwarancją rzetelnego i terminowego rozliczenia dotacji. Ma też zapewnić ścieżkę audytu zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Dlatego każdy podmiot gospodarczy powinien we własnym zakresie
Dostosowanie księgowości do potrzeb rozliczania projektu unijnego nie musi się odbywać poprzez rozbudowę w każdym obszarze kont zarówno syntetycznych, jak i analitycznych. Alternatywnym sposobem ewidencji związanej z realizowanym projektem unijnym może być zastosowanie odpowiedniego konta rozliczeniowego.
Ustawa o rachunkowości zobowiązuje jednostki gospodarcze do posiadania dokumentacji opisującej przyjęte przez nie zasady rachunkowości. Niezbędnym i niezwykle istotnym elementem zasad rachunkowości jest zakładowy plan kont.
Nasza jednostka podlega centralizacji. Nie rozlicza się z US samodzielnie, lecz przekazuje cząstkowe deklaracje do jednostki nadrzędnej (VAT z deklaracji do zapłaty przekazywany jest jako różnica między VAT należnym a naliczonym, zaś w sytuacji gdy wystąpi nadpłata, wówczas traktuje się ją jako do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy). Wpłaty za faktury sprzedażowe rozdzielane są na dwa konta
Jednostki sektora finansów publicznych mają obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS/fundusz) bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników. Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych, który przekazywany jest z rachunku podstawowego jednostki na rachunek bankowy ZFŚS