Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.246.2025.1.AM
Podmiot prowadzący skład podatkowy jest uprawniony do przyjmowania esencji własności innych podmiotów, wytwarzania z nich wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, pod warunkiem przestrzegania przepisów i ewidencji, bez konieczności ustalenia ich własności na siebie.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 8 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 10 września 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X (dalej jako: „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji płynów do papierosów elektronicznych (...). Produkowane przez Spółkę płyny dostępne są w różnych wersjach smakowych, od nut tytoniowych, przez miętowe i owocowe, po smaki tworzone na indywidualne zapytania i oczekiwania klientów. Do produkcji płynów do e-papierosów nie będzie wykorzystywany alkohol etylowy.
Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, w którym odbywa się wytwarzanie płynów do papierosów elektronicznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W konsekwencji, jako podmiot prowadzący skład podatkowy, Spółka składa deklaracje podatkowe AKC-4 wraz z załącznikiem AKC-4/M oraz dokonuje zapłaty akcyzy zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2025 r. poz. 126 z późn. zm., dalej: „ustawa”), a także prowadzi ewidencje wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 138a ust. 1 ustawy.
Dotychczas wszystkie półprodukty wykorzystywane w procesie produkcyjnym na składzie podatkowym - w szczególności esencje w formie roztworów stanowiące wyroby akcyzowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy - były nabywane przez Spółkę we własnym imieniu i wprowadzane do składu podatkowego jako jej własność.
Spółka rozważa wdrożenie nowego modelu działania polegającego na przyjmowaniu do prowadzonego przez nią składu podatkowego - w procedurze zawieszenia poboru akcyzy - esencji należących do innego podmiotu. Esencje te, ze względu na swoje unikalne właściwości zapachowe i smakowe, byłyby dostarczane do składu podatkowego w związku z realizacją określonego zamówienia i następnie zużywane w procesie produkcji płynów do papierosów elektronicznych, przeznaczonych do sprzedaży temu podmiotowi lub wskazanemu przez niego nabywcy.
Esencje byłyby wprowadzane do składu podatkowego Spółki z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) lub w ramach importu.
W przypadku WNT przewiduje się możliwość, że właścicielem esencji będzie podmiot z innego państwa UE lub podmiot krajowy.
W przypadku importu odprawa celna będzie realizowana przez podmiot krajowy, a esencje zostaną przesłane do składu podatkowego Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu e-AD.
Proces produkcyjny będzie prowadzony z wykorzystaniem zarówno wyrobów akcyzowych (esencji będących własnością innego podmiotu), jak i składników nieakcyzowych, tj. glikolu propylenowego, gliceryny roślinnej czy nikotyny, stanowiących własność Spółki.
W przypadku realizacji zamówień przeznaczonych na rynek krajowy, przed wyprowadzeniem wyrobów gotowych ze składu podatkowego (tj. przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy), Spółka dokona oznaczenia opakowań jednostkowych właściwymi znakami akcyzy, a następnie w odpowiednim terminie złoży deklarację AKC-4 wraz z AKC-4/M i dokona rozliczenia akcyzy.
Spółka nie prowadzi magazynowego składu podatkowego w rozumieniu art. 48 ust. 3 ustawy oraz nie pełni funkcji operatora logistycznego, o którym mowa w art. 48 ust. 4a ustawy.
Spółka posiada jednak wątpliwości, czy w świetle art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy dopuszczalne jest wprowadzanie do prowadzonego przez nią składu podatkowego, wyrobów akcyzowych (esencji) stanowiących własność innego podmiotu, w sytuacji gdy ich przyjmowanie oraz zużycie będzie bezpośrednio związane z realizacją konkretnego zamówienia produkcyjnego i nie będzie miało charakteru usługowego magazynowania.
Spółka podkreśla, że same esencje jako półprodukty, co do zasady, nie będą oferowane na sprzedaż i nie będą przedmiotem odsprzedaży. W pewnych sytuacjach Spółka może przekazać jednak próbki esencji do laboratoriów w celu przeprowadzenia badań jakościowych, których celem będzie potwierdzenie ich właściwości oraz przydatności do wykorzystania w procesie produkcyjnym. Będzie to odbywało się w trybie zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie - w przypadku spełnienia odpowiednich warunków, lub ewentualnie po zapłacie akcyzy i oznaczeniu znakami akcyzy.
Pytanie
Czy zgodnie z art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2025 r. poz. 126, z późn. zm.) Spółka - jako podmiot prowadzący skład podatkowy - może przyjmować na skład podatkowy esencje (aromaty w formie roztworów) stanowiące własność innego podmiotu, które następnie zostaną zużyte do produkcji płynów do papierosów elektronicznych przeznaczonych do sprzedaży temu podmiotowi lub wskazanemu przez niego nabywcy?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2025 r. poz. 126, z póżn. zm.), Spółka - jako podmiot prowadzący skład podatkowy - może przyjmować na skład podatkowy esencje (aromaty w formie roztworów) stanowiące własność innego podmiotu, które zostaną zużyte do produkcji płynów do papierosów elektronicznych przeznaczonych do sprzedaży temu podmiotowi lub wskazanemu przez niego nabywcy.
Przepis ten jednoznacznie przewiduje, że w składzie podatkowym można prowadzić produkcję, przeładowywanie lub magazynowanie wyrobów akcyzowych, w tym będących własnością innych podmiotów. Ustawa nie uzależnia możliwości wprowadzania wyrobów akcyzowych do składu podatkowego od kryterium ich własności, a jedynie wskazuje na konieczność stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz obowiązków ewidencyjnych (w tym identyfikacji właściciela wyrobów). W analizowanym modelu Spółka przyjmuje do składu podatkowego półprodukty (esencje), zużywa je w procesie produkcji, a następnie oznacza wyroby gotowe znakami akcyzy, wyprowadza ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i dokonuje rozliczenia akcyzy.
Podkreślić należy, że podatnikiem z tytułu wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, co do zasady, jest podmiot prowadzący skład podatkowy. To na nim spoczywają obowiązki podatkowe związane z rozliczeniem i zapłatą podatku akcyzowego. Własność wyrobów (półproduktów bądź wyrobów gotowych) nie ma zatem decydującego znaczenia dla ustalenia podatnika akcyzy - odpowiedzialność podatkowa w tym zakresie ciąży na prowadzącym skład podatkowy.
Ponadto, w świetle art. 48 ust. 3 oraz ust. 4a ustawy o podatku akcyzowym, odrębną kategorię stanowią magazynowe składy podatkowe oraz operatorzy logistyczni. Spółka nie prowadzi magazynowego składu podatkowego ani nie pełni funkcji operatora logistycznego, a przyjmowanie półproduktów będących własnością innego podmiotu służyć będzie realizacji procesu produkcji w ramach działalności Spółki.
W konsekwencji przedstawiony model działania nie spełnia kryteriów prowadzenia działalności w charakterze magazynowego składu podatkowego ani operatora logistycznego.
Dodatkowo, w świetle art. 48 ust. 6 ustawy, w składzie produkcyjnym dopuszczalne jest również składowanie i przeładowywanie wyrobów wyprodukowanych przez inne podmioty, co potwierdza możliwość przyjęcia esencji będących własnością innego podmiotu, gdy są one zużywane w procesie produkcji w tym składzie.
Mając na uwadze powyższe, przyjęcie na skład podatkowy esencji stanowiących własność innego podmiotu, a następnie ich wykorzystanie w procesie produkcji wyrobów gotowych przeznaczonych dla tego podmiotu lub wskazanego przez niego nabywcy, jest dopuszczalne na podstawie art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy i zgodne z jego celem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.
W załączniku nr 1 do ustawy, w poz. 46 wymieniono płyn do papierosów elektronicznych, bez względu na kod CN.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy:
Płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:
Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
W załączniku nr 2 do ustawy zamieszczony został wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG. W załączniku tym nie znajduje się płyn do papierosów elektronicznych.
Niemniej jednak zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy:
Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.
Jak natomiast wynika z art. 47 ust. 1 ustawy:
Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (…).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
W świetle art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Jak stanowi art. 45 ustawy:
1. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
2. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Jak wskazano w art. 48 ust. 1 ustawy:
Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:
1) prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów;
2) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług;
3) jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
4) nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;
5) złoży zabezpieczenie akcyzowe, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 1;
6) nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2024 r. poz. 236 i 1222), w zakresie wyrobów akcyzowych;
7) posiada tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy.
W myśl art. 48 ust. 6 ustawy:
Podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym produkuje wyroby akcyzowe, może w tym składzie podatkowym magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe objęte zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, również wyprodukowane w innym składzie podatkowym lub przez inny podmiot, bez konieczności spełnienia warunków, o których mowa w ust. 3 i 4.
Zgodnie z art. 50 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:
Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego określa w szczególności:
1) numer akcyzowy składu podatkowego;
2) adres, pod którym zlokalizowany jest skład podatkowy;
3) rodzaj prowadzonej działalności w składzie podatkowym;
4) rodzaj wyrobów akcyzowych będących przedmiotem działalności w składzie podatkowym;
5) formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego, a w przypadku zwolnienia podmiotu występującego z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego z obowiązku złożenia zabezpieczenia - przewidywaną maksymalną kwotę zobowiązania podatkowego albo przewidywaną maksymalną kwotę zobowiązania podatkowego oraz opłaty paliwowej podlegających zabezpieczeniu akcyzowemu oraz termin ważności zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie produkcji płynów do papierosów elektronicznych (...). Posiadają Państwo zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, w którym odbywa się wytwarzanie płynów do papierosów elektronicznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Dotychczas wszystkie półprodukty wykorzystywane w procesie produkcyjnym na składzie podatkowym - w szczególności esencje w formie roztworów stanowiące wyroby akcyzowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy - były przez Państwa nabywane we własnym imieniu i wprowadzane do składu podatkowego jako jej własność.
Rozważają Państwo wdrożenie nowego modelu działania polegającego na przyjmowaniu do prowadzonego przez Państwa składu podatkowego - w procedurze zawieszenia poboru akcyzy - esencji należących do innego podmiotu. Esencje te, ze względu na swoje unikalne właściwości zapachowe i smakowe, byłyby dostarczane do składu podatkowego w związku z realizacją określonego zamówienia i następnie zużywane w procesie produkcji płynów do papierosów elektronicznych, przeznaczonych do sprzedaży temu podmiotowi lub wskazanemu przez niego nabywcy.
Esencje byłyby wprowadzane do Państwa składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub w ramach importu.
W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego przewidują Państwo możliwość, że właścicielem esencji będzie podmiot z innego państwa UE lub podmiot krajowy.
W przypadku importu odprawa celna będzie realizowana przez podmiot krajowy, a esencje zostaną przesłane do składu podatkowego Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu e-AD.
Proces produkcyjny będzie prowadzony z wykorzystaniem zarówno wyrobów akcyzowych (esencji będących własnością innego podmiotu), jak i składników nieakcyzowych, tj. glikolu propylenowego, gliceryny roślinnej czy nikotyny, stanowiących Państwa własność.
W przypadku realizacji zamówień przeznaczonych na rynek krajowy, przed wyprowadzeniem wyrobów gotowych ze składu podatkowego (tj. przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy), dokonają Państwo oznaczenia opakowań jednostkowych właściwymi znakami akcyzy, a następnie w odpowiednim terminie złoży deklarację AKC-4 wraz z AKC-4/M i dokonają Państwo rozliczenia akcyzy.
Z okoliczności sprawy wynika, że nie prowadzą Państwo magazynowego składu podatkowego oraz nie pełnią Państwo funkcji operatora logistycznego.
Państwa wątpliwości w odniesieniu do powyższego opisu zdarzenia przyszłego dotyczą możliwości przyjmowania do składu podatkowego esencji (aromatów w formie roztworów) stanowiących własność innego podmiotu, które następnie zostaną zużyte do produkcji płynów do papierosów elektronicznych przeznaczonych do sprzedaży temu podmiotowi lub wskazanemu przez niego nabywcy.
Jak wynika z zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy definicji składu podatkowego, jest to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe, objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, są m.in. produkowane. Przy czym definicja składu podatkowego nie zawęża czynności produkcji wyłącznie do produkcji z wykorzystaniem wyrobów nabytych we własnym imieniu przez podmiot prowadzący skład podatkowy. Jednocześnie wskazać należy, że w ramach przepisów ustawy o podatku akcyzowym nie zostało uregulowane ograniczenie możliwości wprowadzenia wyrobów służących do produkcji innych wyrobów wyłącznie do wyrobów nabywanych przez podmiot prowadzący skład podatkowy we własnym imieniu.
Zatem w przedstawionych we wniosku okolicznościach zdaniem Organu mogą Państwo przyjmować do składu podatkowego esencje (aromaty w formie roztworów) - płyny do papierosów elektronicznych, stanowiące własność innego podmiotu, które następnie zostaną zużyte do produkcji płynów do papierosów elektronicznych w Państwa składzie podatkowym.
Tym samym Państwa stanowisko względem zadanego we wniosku pytania należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
