Zwrot nienależnie pobranych świadczeń
W listopadzie 2004 r. zmieniliśmy pracownikowi warunki pracy - zmiana stanowiska, zmniejszenie wynagrodzenia. Okazało się, że księgowa pomyliła się i przez 2 miesiące wypłacała niezmienione wynagrodzenie (za listopad i grudzień). Na jakich warunkach pracownik może zwrócić nadpłatę wynagrodzenia? Czy możemy mu zaproponować zwrot nadpłaty z lutowej pensji? Czy pracownik może nie wyrazić na to zgody i
Wielokrotnie w swoich orzeczeniach Sąd Najwyższy zajmował się sprawą zwrotu nienależnie pobranych świadczeń. Ostatnie z orzeczeń, niekorzystne dla powoda, wskazuje jednak, że brak jest jednolitego stanowiska w kwestii znaczenia terminu wykonywania pracy zarobkowej.
Osoba, której wypłacono emeryturę lub rentę, jest zobowiązana do zwrotu tego świadczenia, jeśli okaże się, że pobrała ją nienależnie. Świadczenie jest uznawane za nienależnie pobrane w trzech przypadkach.
Wypłaciliśmy pracownikowi zasiłek chorobowy za okres wskazany w zwolnieniu lekarskim. Kontrola ZUS wykazała, że zasiłek ten nie należał się pracownikowi, ponieważ w trakcie zwolnienia został zbadany przez lekarza orzecznika ZUS, który orzekł, że pracownik jest zdolny do pracy. Pracownik nie poinformował nas o terminie badania ani o tym, że lekarz orzecznik uznał go za zdolnego do pracy. Nie otrzymaliśmy
Sytuacja rodziny, która pobiera świadczenia rodzinne w trakcie okresu zasiłkowego, może ulec zmianie. Jeżeli zmiany te wpływają na prawo do świadczeń, należy niezwłocznie poinformować o nich instytucję, która je wypłaca.
Wypłaciliśmy pracownikowi nienależny zasiłek chorobowy. Otrzymaliśmy do wiadomości wydaną pracownikowi decyzję Wydziału Zasiłków, w której został on zobowiązany do zwrotu nienależnie pobranego zasiłku chorobowego za okres od 23 do 27 kwietnia 2010 r. Podstawą do odmownej decyzji był wyrok sądu o popełnionym przez pracownika umyślnym wykroczeniu, w wyniku którego powstała niezdolność do pracy. Wypłaciliśmy
Ustalenie, że pracownik otrzymał zasiłek, który mu się nie należał lub którego wysokość została zawyżona, nie jest równoznaczne z obowiązkiem zwrócenia tego zasiłku przez pracownika. Czasem to pracodawca musi zwrócić ZUS tę nadpłatę. Obowiązek zwrotu i prawidłowych rozliczeń z tego tytułu zależy od tego, czy w danej sytuacji zasiłek można uznać za świadczenie nienależnie pobrane czy za bezpodstawnie
Ustawa zasiłkowa przewiduje sytuacje, w których mimo spełnienia formalnych warunków pracownik nie uzyska prawa do zasiłku chorobowego w ogóle lub utraci je w następstwie pewnych okoliczności. W sytuacjach, w których pracownikowi nie przysługuje prawo do zasiłku, nie nabędzie on także prawa do wynagrodzenia chorobowego. Skutkuje to tym, że świad-czenie chorobowe nie zostanie mu wypłacone lub jego wypłata
W sierpniu br. wypłaciliśmy po zmarłym pracowniku odprawę pośmiertną małżonce i 21-letniej jego córce, która - jak się później okazało - przerwała naukę ponad rok temu. Czy w tej sytuacji możemy żądać zwrotu odprawy od córki zmarłego pracownika?
Prawo do odprawy pośmiertnej po zmarłym pracowniku przysługuje małżonkowi oraz innym członkom rodziny, jeśli spełniają warunki do uzyskania renty rodzinnej wynikające z przepisów o emeryturach i rentach z FUS. Jeżeli członek rodziny zmarłego pracownika pobrał odprawę nienależnie, pracodawca ma prawo wystąpić z żądaniem jej zwrotu.
Jednego z pracowników zatrudnialiśmy do 21 sierpnia br. Przed rozwiązaniem umowy o pracę pracownik miał wykorzystać urlop wypoczynkowy udzielony od 1 do 14 sierpnia br. Dzień przed urlopem wypłaciliśmy mu świadczenie urlopowe. Pracownik zachorował 3 sierpnia br. Nie przedłużyliśmy z nim umowy o pracę, w związku z tym nie będzie już mógł wykorzystać urlopu i powinien zwrócić świadczenie urlopowe. Czy
W sytuacji gdy pracownik, który otrzymał świadczenie urlopowe, zmarł przed rozpoczęciem urlopu, wówczas pracodawca może żądać od spadkobierców pracownika zwrotu tej wypłaty. Nie został bowiem spełniony podstawowy warunek, od którego uzależnione jest prawo do świadczenia urlopowego. Odzyskanie nienależnie wypłaconego świadczenia przez pracodawcę będzie jednak trudne, a nawet niemożliwe.
Nasz pracownik przedłożył zaświadczenie lekarskie, z którego wynikało, że jest niezdolny do pracy przez okres 15 dni. Była to jego pierwsza niezdolność z powodu choroby w tym roku, w związku z czym wypłaciliśmy mu wynagrodzenie chorobowe. Jednak okazało się, że zaświadczenie lekarskie, na podstawie którego dokonaliśmy wypłaty, zostało sfałszowane przez pracownika. Wezwaliśmy go do zwrotu wynagrodzenia
W wyniku kontroli ZUS stwierdził, że umowa zawarta z jedną z pracownic była pozorna i zażądał od nas zwrotu zasiłków chorobowych z ostatnich 5 lat. Ponadto mamy wyrejestrować pracownicę ze wszystkich ubezpieczeń od dnia nawiązania stosunku pracy oraz skorygować dokumenty rozliczeniowe za okres jej zatrudnienia. Czy w tym przypadku zasiłek chorobowy się nie przedawnia? Czy ZUS ma prawo żądać od płatnika
Jeden z naszych pracowników miał zaplanowany urlop wypoczynkowy obejmujący 14 dni kalendarzowych. Przed rozpoczęciem urlopu wypłaciliśmy mu świadczenie urlopowe. W trakcie urlopu, po wykorzystaniu 5 dni wypoczynku, pracownik zachorował. Urlop został więc przerwany. Czy w takim przypadku pracownik powinien zwrócić wypłacone świadczenie urlopowe - pyta Czytelnik z Katowic.
Uprawnienie ZUS w zakresie wydania decyzji nakazującej zwrot nienależnie pobranego świadczenia rehabilitacyjnego, bez względu na upływ czasu od daty wypłaty tego świadczenia, jest niekonstytucyjne. Należy je zatem ograniczyć czasowo (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 5 lipca 2016 r., P 131/15).
W aktualnym stanie prawnym brak jest terminu, który ograniczałby ZUS w kwestii wydania decyzji zobowiązującej ubezpieczonego do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń (np. zasiłków z ubezpieczenia społecznego). Na skutek zmiany przepisów (ustawa czeka na podpis Prezydenta) ZUS będzie zobowiązany do wydawania decyzji nakazującej zwrócenie kwot niesłusznie otrzymanych należności nie później niż w terminie
ZUS będzie miał obowiązek wydać decyzję nakazującą zwrot nienależnie pobranego świadczenia w terminie najpóźniej 5 lat od ostatniego dnia okresu, za który świadczenie to przysługiwało. Taką zmianę przewiduje nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Do tej pory przepisy ustawy systemowej nie określały tego terminu. Tym samym ZUS w zasadzie ma prawo do bezterminowego dochodzenia nienależnych
ZUS może żądać od osoby, która pobrała nienależne jej świadczenie z ubezpieczeń społecznych, jego zwrotu wraz z odsetkami. Może też dochodzić tego zwrotu od płatnika, który podał nieprawdziwe dane.
Organ rentowy nie jest zwolniony z obowiązku weryfikacji danych zawartych w przekazywanych mu zaświadczeniach na etapie postępowania mającego na celu ustalenia prawa do świadczenia i jego wysokości, jeśli dane podane przez płatnika składek budzą jego wątpliwości (wyrok Sądu Najwyższego z 16 maja 2017 r., sygn. akt I UK 186/16).