Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
Tematy: księgi rachunkowe
sortuj: Najnowsze   |   Najstarsze
    • comment
      Artykuł

      Jak aktualizować wartość towarów

      Towary podlegają obowiązkowi aktualizacji ich wartości w celu uwzględnienia w wyniku finansowym jednostki (bez względu na jego wysokość) zmniejszenia ich wartości użytkowej i handlowej. Obowiązek ten wynika z zasady ostrożności określonej w art. 7 ust. 1 ustawy o rachunkowości.

    • comment
      Porada

      Czy przedsiębiorstwo państwowe w upadłości podlega obowiązkowi badania

      Czy przedsiębiorstwo państwowe, co do którego została ogłoszona upadłość według ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze, prowadzące nadal działalność gospodarczą podlega obowiązkowemu badaniu sprawozdania finansowego? Nasza firma spełnia warunki określone w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości.

    • comment
      Porada

      Jak księgować produkcję wyrobów własnych w piekarni

      Jak rozliczać i księgować produkcję wyrobów własnych - piekarstwo i cukiernictwo, jeżeli jednostka przyjęła tylko zespół kont „4”, a w piekarni brak jest magazynu wyrobów gotowych. Praktycznie 98% wyrobów jest sprzedawane w dniu ich wytworzenia.

    • comment
      Porada

      Jak zaksięgować utraconą wartość należności niepokrytą ubezpieczeniem

      W listopadzie 2003 r. dokonaliśmy eksportu towarów do kontrahenta z Grecji na kwotę 30 576 euro. Kontrahent nam nie zapłacił, więc po 180 dniach po dacie płatności sprawę oddaliśmy do firmy KUKE SA, w której mieliśmy ubezpieczoną naszą należność eksportową. KUKE SA przelała na nasz rachunek w styczniu 2005 r. odszkodowanie - 85% wartości faktury, czyli równowartość 25 989,60 euro. Proszę o informację

    • comment
      Artykuł

      Jakie zmiany dla sporządzających po raz pierwszy sprawozdania według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej

      Na stronie internetowej Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej (www.ukie.gov.pl) została udostępniona treść Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej nr 1, który nosi nazwę „Zastosowanie Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej po raz pierwszy” (First-time adoption of International Financial Reporting Standards). Standard ten jest załącznikiem do rozporządzenia Komisji

    • comment
      Artykuł

      Jak ujmować w księgach rachunkowych wniesienie i zmiany kapitału zakładowego w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością

      Kapitał zakładowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest składnikiem jej kapitału własnego. Wielkość tego kapitału zależna jest od wniesionych, powierzonych jednostce, jak również wycofanych z niej zasobów (w przypadku spółek z o.o. ich równowartość określa wielkość kapitału zakładowego) oraz od pozostawionego w jednostce zysku, gromadzonego na cele rozwojowe lub pokrycie poniesionej straty.

    • comment
      Porada

      Jak zaksięgować korektę naliczenia zakładowego funduszu socjalnego

      Jak zaksięgować korektę zmniejszającą naliczenie zakładowego funduszu socjalnego za 2004 r.? Czy należy pomniejszyć koszty 2004 r. czy w 2005 r., kiedy będą wycofywane środki z rachunku funduszu na rachunek bieżący? Proszę o przedstawienie księgowań w układzie kosztów „czwórek” i „piątek”.

    • comment
      Porada

      Jak zaewidencjonować opakowania zwrotne

      Nasza firma kupuje towar handlowy w opakowaniach, za które pobierana jest kaucja. Podobnie w przypadku sprzedaży obciążamy odbiorcę kaucją z tego tytułu. Niektóre towary, które sprzedajemy, odbiorca zużywa przez długi okres. Czy mogę w umowie z tytułu zwrotu opakowań kaucjonowanych określić termin 360 dni lub jeszcze dłuższy, np. 480 dni? Zaznaczam, że chciałabym uniknąć wystawiania faktur z tego tytułu

    • comment
      Porada

      Kiedy przekazywać na rachunek ZFRON spłaty rat pożyczek

      Część środków Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (ZFRON) została wypłacona pracownikom niepełnosprawnym w formie pożyczek. Pożyczki te spłacane są poprzez comiesięczne potrącenia z wynagrodzeń. Wynagrodzenia płacone są różnie - od ostatnich dni miesiąca, którego dotyczą, do dnia 10. następnego miesiąca. Kiedy należy przekazać kwoty uzyskanych spłat rat pożyczek na rachunek bankowy

    • comment
      Porada

      Jak ująć w księgach rachunkowych sprzedaż wierzytelności

      Jak prawidłowo, pod względem księgowym i podatkowym, ująć w księgach rachunkowych sprzedaż wierzytelności? Wierzytelność figurująca w ewidencji spółki wynosi 5600 zł. Nabywca oferuje ich kupno za 2800 zł. Od jakiej wartości należy zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych i czy ta sprzedaż podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych?

    • comment
      Porada

      Jak rozliczyć w czasie koszty poniesione na usługę prowadzenia ksiąg

      Spółka z o.o. w zawartej umowie o usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych ustaliła wartość usługi za sporządzenie sprawozdań finansowych za dany rok podatkowy i zalicza wartość tych usług do biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, uznając podatkowo za koszt uzyskania przychodu w roku, za który sporządzany jest bilans. Faktura za usługę jest wystawiana i zapłacona w roku następnym (w styczniu 2005

    • comment
      Porada

      Jak ująć w księgach rachunkowych rozrachunki z tytułu wystawienia weksla własnego

      Firma wypełniła w 2004 roku weksel na kwotę wyższą niż zobowiązanie (brak zapłaty). Kiedy prawidłowo ująć w księgach rachunkowych to zobowiązanie oraz kiedy dyskonto będzie kosztem podatkowym?

    • comment
      Porada

      Jak ująć w księgach rachunkowych niewypłacone w terminie dywidendy

      W spółce z o.o. nie wypłacono w terminie dywidendy. Jak należy wykazać ją w sprawozdaniu finansowym na dzień bilansowy? Jeśli spółka ma wypłacić udziałowcom należne odsetki, jak należy je naliczyć? Jeśli to możliwe, prosimy o podanie przykładu wraz z zapisami księgowymi. Nasza sytuacja dotyczy roku 2004.

    • comment
      Porada

      Czy należy posiadać dziennik przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych na komputerze

      Proszę o wyjaśnienie, dlaczego trzeba posiadać dziennik. Przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych metodą ręczną nie było takiego obowiązku, a teraz, gdy technika pozwala na odnalezienie każdego dokumentu w komputerze, trzeba jeszcze osobno prowadzić dziennik. Dlaczego?

    • comment
      Artykuł

      Jak ujmować w księgach rachunkowych przychody i koszty długotrwałych umów o usługi

      Część usług (budowlanych, montażowych, projektowych, architektonicznych itp.), świadczonych przez jednostki na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło, realizowana jest w czasie przypadającym na różne okresy sprawozdawcze. W związku z tym powstaje problem właściwej alokacji przychodów i kosztów z tytułu świadczonej usługi na okresy, za które są sporządzane sprawozdania finansowe (roczne, kwartalne, miesięczne

    • comment
      Porada

      Jak ująć w księgach rachunkowych przekwalifikowanie materiału w środek trwały

      Jesteśmy spółką z ograniczoną odpowiedzialnością - producentem mebli. Wspólnie z kontrahentem zagranicznym wystawiamy swoje produkty na targach zagranicznych. Do wyposażenia stoiska targowego zakupiliśmy podłogę o wartości 4750 zł. Jak potraktować taki zakup? Czy założyć środek trwały o nazwie np. „stoisko targowe - podłoga”? Czy bezpośrednio zaliczyć wydatek na zakup podłogi do kosztów? Czy w przypadku

    • comment
      Porada

      Gdzie zaksięgować VAT niepodlegający odliczeniu

      Na jakie konto zaksięgować VAT niepodlegający odliczeniu, na przykład naliczony przy zakupie paliwa?

    • comment
      Porada

      Czy pośrednik powinien prowadzić gospodarkę magazynową

      Nasza spółka jest pośrednikiem pomiędzy warsztatami samochodowymi a flotami (duże przedsiębiorstwa samochodowe). Floty kierują do nas zapotrzebowanie na wymianę i sprzedaż opon, a my ich kierujemy do odpowiednich warsztatów samochodowych. Warsztaty wystawiają na nas faktury za usługi i opony. Następnie my wystawiamy zbiorcze faktury flotom za wykonane usługi i sprzedane opony w danym miesiącu. Faktycznie

    • comment
      Porada

      Jak zaewidencjonować umorzony środek trwały podarowany innej jednostce

      Jak zaksięgować umorzony środek trwały podarowany innej jednostce? Jakie skutki podatkowe rodzi taka darowizna?

    • comment
      Porada

      Jak rozliczyć wypłatę dywidendy w walutach obcych

      Wypłacamy dywidendę zagranicznemu akcjonariuszowi w dewizach. Jak przeliczyć taką transakcję? Kupujemy na ten cel walutę i księgujemy po kursie sprzedaży, a rozchód na rachunek akcjonariusza po kursie kupna banku. Powstaje różnica kursowa. Czy prawidłowe jest to rozliczenie i czy powstała różnica jest kosztem podatkowym?

    • comment
      Porada

      Jak ewidencjonować nakłady w wynajmowanych pomieszczeniach biurowych

      Firma produkcyjna podpisała umowę na wynajem pomieszczeń biurowych na 6 lat. Aby przystosować wynajmowane pomieszczenia, musiała ponieść nakłady 1 000 000 zł. Firma będąca właścicielem budynku zobowiązała się zwrócić część nakładów na ulepszenie, tzn. 108 000 zł w ciągu trzech lat (108 000 : 36 = 3000 miesięcznie). Jak zaksięgować te zdarzenia gospodarcze? Czy można przyjąć, że nakłady w wysokości

    • comment
      Artykuł

      Jak stosować MSR w tworzeniu dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości

      Ustawa o rachunkowości wskazuje, że w sprawach nieuregulowanych przepisami ustawy, przyjmując zasady (politykę) rachunkowości, jednostki mogą stosować krajowe standardy rachunkowości wydane przez Komitet Standardów Rachunkowości. W przypadku braku odpowiedniego standardu krajowego niektóre jednostki mogą stosować MSR.

    • comment
      Porada

      Czy złożenie wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych powinno być księgowane

      Złożyliśmy wniosek o dofinansowanie naszych inwestycji ze środków unijnych. Do tej pory nie dostaliśmy decyzji. Czy wiążą się z tym jakieś księgowania?

    • comment
      Porada

      Czy konieczne jest nanoszenie dekretacji na każdy dokument źródłowy

      Prowadzę biuro rachunkowe. Klienci często dostarczają setki dokumentów, które księgowe wprowadzają bezpośrednio do systemu komputerowego, czyli dekretując w komputerze. Czy konieczne jest przepisywanie tych dekretów na faktury? Czy konieczne jest pisanie dekretów na każdym dokumencie sprzedaży i zakupów? Czy istnieje jakiś inny dopuszczalny sposób, aby tego nie robić?

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00