Ewidencja leasingu u korzystającego
W drugiej części publikacji omawiającej nowe regulacje podatkowe dotyczące leasingu koncentrujemy się na umowie, w ramach której amortyzacji dokonuje korzystający (leasingobiorca). Podobnie jak w przypadku pierwszej formy umowy analizujemy skutki podatkowe realizacji takiej umowy oraz sprzedaży przedmiotu leasingu.
Przedmiotem artykułu jest przedstawienie skutków finansowych po stronie osoby fizycznej, która wzięła w leasing operacyjny samochód osobowy, oraz osoby finansującej, która przekazała ten samochód w leasing.
Zgodnie z art. 17a pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jako umowę leasingu dla celów podatkowych traktuje się zarówno umowę leasingu określoną w kodeksie cywilnym, jak i każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron - zwana finansującym - oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach
Zawarłem umowę leasingu budynku użytkowego na okres 12 lat. W umowie tej jestem finansującym. Po upływie 2 lat przeniosłem na rzecz Karola K. wierzytelności z tytułu opłat leasingowych. Kiedy w przedstawionej sytuacji powstanie po mojej stronie przychód?
W czerwcu kupiliśmy maszynę, która zostanie sfinansowana przez firmę leasingową (leasing operacyjny). Jednak warunkiem zamówienia maszyny była wpłata zaliczki do producenta maszyny. Firma ta wystawiła nam fakturę na poczet wpłaconej zaliczki, a resztę pieniędzy otrzyma od firmy leasingowej. Jak mam rozliczyć fakturę za wpłaconą zaliczkę? Czy mogę ją ująć w koszty (rozliczam się na podstawie pkpir)?
W świetle art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w stanie prawnym obowiązującym w 2006 r. podmiot świadczący usługi leasingu powinien włączyć do podstawy opodatkowania tych usług koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu - uchwała NSA w składzie 7 sędziów z 8 listopada 2010 r., sygn. akt I FPS 3/10.
Jak należy zaliczyć w koszty podatkowe zapłatę czynszu inicjalnego (opłaty wstępnej) w umowach leasingu operacyjnego? Czy spółka z o.o. powinna jako korzystający dokonać tego jednorazowo w momencie wystawienia faktury (zapłaty), czy może powinna rozliczyć opłatę proporcjonalnie do okresu trwania umowy?
Leasing jest obecnie jedną z najbardziej powszechnych form finansowania działalności wielu firm. Umożliwia korzystanie, za odpowiednim wynagrodzeniem i w określonym czasie, z konkretnych środków bez konieczności ich zakupu. Stale rosnąca popularność leasingu wynika m.in. z faktu, iż stał się możliwością szybkiego i efektywnego doinwestowania prowadzonej działalności gospodarczej bez jednoczesnej konieczności
Firma leasingowa wypowiedziała nam umowę, bo nie zapłaciliśmy faktur. Odstąpiła od zabrania nam środka trwałego, ale naliczyła opłatę za wznowienie umowy. Czy od tej opłaty można odliczyć VAT?
Usługa ubezpieczenia przedmiotu leasingu i usługa leasingu co do zasady stanowią usługi odrębne i niezależne do celów podatku od wartości dodanej - wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 17 stycznia 2013 r. w sprawie BGŻ Leasing sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-224/11).
Podatnik, który rozliczał wstępną opłatę leasingową proporcjonalnie do czasu trwania umowy leasingu, a nie jednorazowo w dacie poniesienia tego kosztu, powinien zdaniem organów podatkowych dokonać korekty kosztów uzyskania przychodu. Tak wynika z interpretacji indywidualnej wydanej 4 maja 2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Bez znaczenia w tym wypadku pozostaje fakt, że to właśnie organy