Gromadzenie środków na rachunkach bankowych - aspekty podatkowe
W poprzednim numerze zamieściliśmy pierwszą część artykułu, w której skoncentrowaliśmy się na zasadach rozliczeń międzyokresowych przychodów oraz przykładach ewidencji otrzymanych od kontrahentów płatności przyszłych świadczeń. W drugiej części artykułu zaprezentowano dalsze przykłady odnoszące się do rozliczeń międzyokresowych przychodów.
Ze względu na święta Wielkanocy termin rocznego rozliczenia podatku od osób prawnych w br. przesunięty jest na 2 kwietnia. W przypadku niezapłacenia w tym terminie podatku we właściwej wysokości, od daty tej naliczane będą odsetki za zwłokę.
Wykazywane w pasywach pozycje związane z rozliczeniami międzyokresowymi przychodów są związane z zasadą memoriału oraz zasadą współmierności przychodów i kosztów. Zasady te prowadzą wprost do ustalenia porównywalności przychodów i kosztów oraz zapewnienia prawidłowego ustalenia wyniku finansowego jednostki.
Prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Jestem opodatkowana na zasadach ogólnych, nie jestem podatnikiem VAT. Działalność polega na prowadzeniu prywatnego liceum ogólnokształcącego. Z urzędu miejskiego otrzymuję dotację na prowadzenie tej szkoły. Jak powinnam rozliczać dotację w podatkowej księdze oraz PIT-5 w ubiegłym roku, tj. 2002 r., oraz jak w 2003 r. Szkoła funkcjonuje z pieniędzy
Ustawodawca wyróżnił kilka grup zwolnień od podatku dochodowego od osób prawnych: zwolnienia indywidualne, zwolnienia dotyczące całości lub części dochodów określonych rodzajów podmiotów oraz zwolnienia czysto przedmiotowe, przy których istotne jest, z jakiego tytułu uzyskiwany jest zwolniony dochód. Niżej przywołujemy orzeczenia sądów dotyczące ostatniej grupy wymienionych zwolnień.
Które z otrzymanych przez podatnika dotacji, subwencji lub innych dopłat zwiększają obrót będący podstawą opodatkowania VAT?
Ulgi podatkowe, dotacje, rozłożenie płatności podatku na raty, umorzenie opłaty za korzystanie ze środowiska czy dzierżawa przez przedsiębiorcę nieruchomości stanowiącej własność jednostki samorządu terytorialnego na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku to przykładowe sposoby wsparcia przedsiębiorców ze środków publicznych. Cechą wspólną wszystkich tych instrumentów jest fakt, że stanowią
Ministerstwo Finansów wezwało przedsiębiorców do składania deklaracji VAT wcześniej, tak by możliwe było skorzystanie z pomocy udzielanej w ramach programu Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Warto wyjaśnić, że Tarcza Finansowa to program, który na moment ukazania się komunikatu MF nie zaczął jeszcze funkcjonować. Program Tarcza Finansowa PFR uzyskał notyfikację Komisji Europejskiej
Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) to program wsparcia skierowany do mikro, małych, średnich i dużych firm. Jego celem jest przede wszystkim ochrona miejsc pracy i zapewnienie przedsiębiorstwom płynności finansowej (na preferencyjnych warunkach) w okresie zawirowań w gospodarce wywołanych epidemią koronawirusa. Finansowanie w ramach Tarczy Finansowej jest przyznawane na podstawie wniosku
Ministerstwo Finansów na stronie www.gov.pl/web/finanse, w zakładce Co robimy/Rachunkowość/Sprawozdania finansowe w czasie COVID-19, zamieściło odpowiedzi na zadawane pytania poświęcone zagadnieniu sporządzania sprawozdania finansowego w czasie trwania epidemii COVID-19 oraz ewidencji w księgach rachunkowych zdarzeń gospodarczych będących skutkiem skorzystania przez jednostki z rozwiązań przewidzianych
Firma otrzymała subwencję od Polskiego Funduszu Rozwoju w związku z COVID-19. Subwencja ta docelowo ma zostać umorzona. Jak takie umorzenie wykazać w księgach rachunkowych?
W najbliższym czasie należy spodziewać się wzmożonej aktywności ze strony organów skarbowych - kontrolujących będą interesować nie tylko przeszłe rozliczenia podatkowe, ale również prawidłowe wydatkowanie wsparcia finansowego przyznanego w ramach kolejnych Tarcz Antykryzysowych. Kierunek, w którym zmierza fiskus wskazują również planowane zmiany legislacyjne, wymierzone w zwalczanie transakcji i operacji
Od 15 stycznia 2021 r. do 28 lutego 2021 r. przyjmowane są wnioski w ramach programu Tarcza Finansowa 2.0. Program został już zatwierdzony przez Komisję Europejską i trwa przyjmowanie wniosków. Według założeń ma się zwiększyć grono potencjalnych beneficjentów programu. Przedstawiamy, jakie zmiany zostały wprowadzone w programach Tarcza Finansowa .
Tarcza Finansowa 2.0 PFR to program finansowego wsparcia dla mikro-, małych i średnich firm z branż, które szczególnie ucierpiały z powodu epidemii koronawirusa. Od 15 stycznia 2021 r. mogą się one ubiegać o subwencje, składając wniosek przez Internet w ramach drugiej tury pomocy z PFR. Wsparcie będzie mogło zostać umorzone nawet w 100%. Wnioski o umorzenie będzie można składać po upływie roku od otrzymania
Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) jest rządowym programem, zasadniczo bezzwrotnej pomocy finansowej dla firm poszkodowanych podczas pandemii COVID-19 w Polsce. Wsparcie zostało uruchomione w ramach Tarczy antykryzysowej (Tarczy 1.0 PFR i 2.0 PFR). Beneficjenci, czyli mikro, małe, średnie i duże firmy, mogą się ubiegać o subwencję z PFR na podstawie regulaminu programu i na warunkach
Z końcem kwietnia 2021 r. rozpoczęły się umorzenia subwencji udzielonych w ramach Tarczy Finansowej 1.0. Umorzenie w przypadku branż najbardziej poszkodowanych następuje w pełnej kwocie subwencji uzyskanej w ramach Tarczy Finansowej 1.0. Umorzenie dla tych branż nastąpi bez konieczności spełnienia warunku o utrzymaniu stanu zatrudnienia.
Przedsiębiorcy, którzy w zeszłym roku otrzymali subwencję finansową z Tarczy Finansowej PFR 1.0, są zobowiązani do jej rozliczenia. Termin rozliczenia zależy od miesiąca, w którym przedsiębiorca otrzymał pomoc finansową z PFR. PFR rozpoczął proces rozliczania i umarzania subwencji dla mikrofirm i MŚP. Formularze wniosków o umorzenia są udostępniane na bieżąco firmom w ich bankowości elektronicznej