Aspekty podatkowe sprzedaży znaku towarowego
Przedmiotem niniejszego artykułu jest próba przedstawienia wybranych sytuacji związanych z tzw. optymalizacją obciążenia podatkowego. Pojęcie to definiuje się jako działania prawne podatnika zmierzające do zmniejszenia tych obciążeń podatkowych, które w razie biernej postawy podatnika byłyby odpowiednio wyższe.
Na przestrzeni ostatnich lat można zauważyć wzrost zainteresowania organów podatkowych transakcjami zawieranymi przez podmioty powiązane. Jednocześnie wzrosło znaczenie dóbr niematerialnych, w tym w dużej mierze znaków towarowych jako aktywów przedsiębiorstw. Te dwa czynniki są przyczyną, dla której określenie ceny znaku towarowego uzyskanego w ramach transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi nabiera
Jakie będą skutki podatkowe wniesienia do spółki w ramach aportu przedsiębiorstwa prawa ochronnego na znak towarowy?
W grudniu 2003 r. nasza firma otrzymała fakturę od kontrahenta zagranicznego z tytułu opłaty licencyjnej za użytkowanie znaku towarowego. Zgodnie z załącznikiem do tej faktury należność została obliczona jako założony procent wartości przychodów ze sprzedaży osiągniętych przez naszą firmę kolejno w latach 2001, 2002 i 2003. Czy w świetle ustawy o VAT czynność tę należy opodatkować?
W dobie gospodarki rynkowej przedsiębiorcy coraz większą uwagę zwracają na potęgowanie zysków. Coraz częściej sięgają także po środki, które z punktu widzenia prawa naruszają interesy innych firm. Nieuczciwa reklama, wprowadzające w błąd oznaczenia produktów, naśladownictwo, pozyskiwanie poufnych informacji - takie działania są, niestety, na porządku dziennym. Praktycznie każdy z nas, obojętnie czy
Od wielu lat działam na rynku jako podmiot jednoosobowy prowadzący działalność gospodarczą. Przez ten czas znak towarowy mojej firmy stał się znany. Jakie skutki podatkowe spowoduje jego wniesienie w ramach aportu przedsiębiorstwa do spółki z o.o.?
Od 2000 r. amortyzujemy znak towarowy. Czy istnieje możliwość, tak jak w środkach trwałych na podstawie art. 16i ust. 5 ustawy CIT, obniżenia stawki amortyzacyjnej dla wartości niematerialnych i prawnych od pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego?
Spółka z o.o. opłaciła w 2004 r. opłatę za 10-letni okres ochronny znaku towarowego w kwocie 5620 zł. Znak towarowy jest zaewidencjonowany jako wartość niematerialna i prawna. Czy opłata ta powinna zostać zaliczona w koszty 2004 r., czy też podlegać rozliczeniu w czasie przez 10 lat? Czy znak ten powinien podlegać amortyzacji?
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży usługi korzystania ze znaku towarowego? Czy w momencie wystawienia faktury, czy w momencie zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności?
Uiszczamy opłatę za użytkowanie znaków towarowych dla kontrahenta z Niemiec w wysokości 1200 euro. Otrzymaliśmy rachunek wystawiony na tę kwotę. Znaki te wykorzystujemy przy wysyłce za granicę produktu, który wytwarzamy. Czy powinnam wystawić fakturę wewnętrzną i naliczyć VAT? Rachunek jest wystawiony 5 stycznia 2005 r., a do działu księgowości dotarł dopiero teraz. Jak w takiej sytuacji należy postąpić
Firma określa przedsiębiorcę w obrocie prawnym. Znak towarowy natomiast służy do odróżniania towarów pochodzących z określonego przedsiębiorstwa.
Podatnik będący spółką akcyjną prowadzi działalność opodatkowaną VAT. Jest właścicielem znaku towarowego i przysługują mu prawa autorskie do niego. Znak ten nie został dotychczas zarejestrowany w Urzędzie Patentowym - podatnik nie występował do niego o objęcie znaku prawami ochronnymi. Podatnik zamierza zawiązać spółkę komandytową, w której zostanie wspólnikiem, i wnieść do tej spółki znak towarowy
Do spółki z o.o. zostało jako aport wniesione przedsiębiorstwo prowadzone dotychczas przez osobę fizyczną. W skład tego przedsiębiorstwa wchodzi, między innymi, prawo autorskie do znaku towarowego. Prawo to nie stanowiło u osoby fizycznej wartości niematerialnej i prawnej podlegającej amortyzacji. Znak towarowy, którego dotyczy to prawo, nie został dotychczas zarejestrowany w urzędzie patentowym (nie
Jeśli aport znaków towarowych został dokonany w 2013 r., natomiast uzyskanie akcji nowej emisji nastąpi w 2014 r., moment powstania obowiązku podatkowego powinien zostać ustalony na podstawie przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2013 r. Dlatego za moment powstania obowiązku podatkowego należy uznać uzyskanie przez podatnika akcji nowej emisji, co nastąpi w chwili rejestracji w KRS podwyższenia kapitału