koleje
Plan przyspieszenia pociągów
Rząd przyjmie w wakacje nowy, warty 80 mld zł program modernizacji torów do 2030 r

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe powoli kończy realizację Krajowego Programu Kolejowego na lata 2016–2023. Z wartego 79 mld zł planu inwestycji wydano jak dotąd 64 mld zł. W tym czasie długość linii dostosowanych do prędkości 160 km/h wzrosła z 2811 km do 3750 km. Ostatnio do takiej szybkości przystosowano m.in. trasy z Warszawy do Radomia czy do Lublina. Przebudowa innych tras, np. z Poznania do Warszawy, mocno się opóźnia– inwestycja, która miała zostać skończona w 2020 r., ma być ostatecznie gotowa pod koniec obecnego roku. Wciąż jest jeszcze dość dużo zdegradowanych tras z prędkością poniżej 40 km/h. Ich łączna długość to 3434 km, czyli blisko 18 proc. całej sieci kolejowej. W Polsce wciąż mamy też dość niską średnią prędkość handlową pociągów towarowych – 32 km/h (średnia w Europie to ok. 45 km/h).




