bruksela
Linia TSUE nie sprzyja polskim skargom
Dotychczasowe orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości stawia pod znakiem zapytania sens szukania w nim sojusznika w sprawie pakietu Fit for 55

Podobne argumenty jak w przypadku Fit for 55 polski rząd podnosił w innej skardze – przeciw reformie ETS, w styczniu 2016 r. Zmiany w unijnych regulacjach dotyczyły wtedy powołania na bazie nadwyżkowych uprawnień do emisji na unijnym rynku tzw. rezerwy stabilności rynkowej (MSR). Nowy mechanizm miał zagwarantować szybsze niż wcześniej ograniczanie puli uprawnień dostępnych na unijnym rynku i zapewnić zgodność cen CO2 z unijnymi celami klimatycznymi. Od roku 2019 system aukcji uprawnień w ograniczonym stopniu motywował uczestników rynku do ograniczania śladu węglowego. Dla Polski, która w 2015 r. wytwarzała z węgla 86,5 proc. swojej energii elektrycznej, perspektywa szybko rosnących cen praw do emisji była ciosem.




