Artykuł
Ostatnie tygodnie na złożenie pierwszych sprawozdań o wyrobach plastikowych
Do 15 marca przedsiębiorcy wykorzystujący takie produkty jednorazowego użytku mają czas, by złożyć rozliczenia za 2023 rok, w których wskażą liczbę wspomnianych pojemników wprowadzonych do obrotu i wydanych konsumentom
Od 1 stycznia 2024 r. przedsiębiorcy prowadzący działalność w handlu i gastronomii, a także za pośrednictwem automatów sprzedających produkty, są zobowiązani do pobierania opłaty za pojemniki i kubki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (dalej: opłata konsumencka), w które jest pakowana żywność i napoje. Ten wymóg wynika z art. 3b i załącznika nr 6 do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (dalej: u.o.p.). Przy czym pierwsze rozliczenie z opłat za rok 2024 nastąpi w 2025 r.
Warto przy tym pamiętać, że od 1 stycznia br. rozpoczął się także pierwszy okres rozliczeniowy związany z ponoszeniem corocznej opłaty na pokrycie kosztów zagospodarowania odpadów z produktów z tworzyw sztucznych typu: pojemniki na żywność, pojemniki na napoje do 3 l, lekkie torby na zakupy wykonane z tworzyw sztucznych, czyli tzw. zrywki, nawilżane chusteczki, balony czy też wyroby tytoniowe z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne i filtry zawierające tworzywa sztuczne sprzedawane do używania łącznie z wyrobami tytoniowymi (art. 3k i załącznik nr 9 do u.o.p.).