rozmowa
Trump uratował nam kampanię wyborczą
Chwedoruk: Dzięki Trumpowi sztaby nie musiały na nowo profilować wyborców i szukać nowych haseł
Jednym z głównych tematów obecnej kampanii wyborczej jest bezpieczeństwo. Czyżby kandydaci wyczuli, że właśnie ten temat może dać im zwycięstwo?

Rafał Chwedoruk, politolog, Uniwersytet Warszawski
Rafał Chwedoruk, politolog, Uniwersytet Warszawski
Skoro wszyscy o tym mówią, to nie jest gamechanger, tylko banał. To tak jak z ekologią. Do pewnego momentu to był bardzo istotny czynnik, ale nagle wszyscy stali się po trosze ekologami, więc się zbanalizował. Analogicznie jest z bezpieczeństwem. Najwyraźniej jest tak, że wszystkie badania, którymi w ostatnich latach dysponują sztaby, wskazują, że wyborcy wartościują pozytywnie pojęcie bezpieczeństwa w różnych merytorycznych wariantach tego słowa. To może być bezpieczeństwo wewnętrzne, międzynarodowe, ekonomiczne. A skoro mają informacje, że ludzie patrzą na to pojęcie pozytywnie, to specjaliści od marketingu, który zastąpił idee polityczne, mówią politykom, że muszą do znudzenia używać tego pojęcia jako akceptowanego przez wyborców. I to nie tylko przez własnych.



