wynagrodzenia
Regulacje dotyczące ekwiwalentu za urlop z zarzutami niekonstytucyjności
Pracownicy zostający radnymi nie mogą odebrać wypoczynku za rok wyborów, bo podczas pięcioletniej kadencji ulega przedawnieniu ich prawo do urlopu
Ekwiwalentu za niewykorzystany urlop z tego tytułu też nie dostają, ponieważ z macierzystym pracodawcą nie rozwiązali stosunku pracy, lecz przeszli na urlop bezpłatny. Jeden z nich poczuł się skrzywdzony i zaskarżył art. 171 par. 1 kodeksu pracy do Trybunału Konstytucyjnego. Uważa, że narusza on co najmniej kilka standardów z ustawy zasadniczej, w tym zasady demokratycznego państwa prawnego, równości i prawa do urlopu (art. 2, art. 32 i art. 66 ust. 1).
Na bezpłatnym w jednostce
A zaczęło się od tego, że w październiku 2018 r. pracownik wygrał wybory na radnego w tym samym powiecie, w którym pełnił funkcję kierownika jednostki organizacyjnej. Aby objąć mandat, złożył wniosek o urlop bezpłatny w jednostce. Zgodnie bowiem z art. 24 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.) radny, który przed uzyskaniem mandatu pełnił funkcję kierownika jednostki organizacyjnej tego powiatu, obowiązany jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w ciągu 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów. Urlop bezpłatny uzyskuje on na okres sprawowania mandatu i to bez względu na rodzaj i czas trwania zatrudnienia. Stosunek pracy zawarty na czas określony, który ustałby przed datą wygaśnięcia mandatu, przedłuża się bowiem do trzech miesięcy po upływie tego terminu.



