Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-07-24

Odpowiedzialność osób utrzymujących hotele i podobne zakłady

Podczas wakacyjnych podróży bardzo często mamy problem z hotelami i ich właścicielami. Niekiedy kłopoty te przyjmują taką postać, że trzeba interweniować, opierając się na przepisach. Możliwych sytuacji jest całe mnóstwo - począwszy od zaginionego bagażu, a na złych warunkach w pensjonacie i włamaniach kończąc. Warto wiedzieć, jak zachować się w trakcie trudnych chwil na wakacjach - znajomość przepisów może być w takim wypadku nie do przecenienia.

Stan prawny na 10 lipca 2007 r.

Adam Malinowski - radca prawny

Zasady ogólne

W przypadku odpowiedzialności hoteli i podobnych obiektów stosujemy ogólne przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Możliwe są zatem dwa reżimy odpowiedzialności. Po pierwsze, hotelarz może odpowiadać kontraktowo, ponieważ każdy nocleg w hotelu i pensjonacie odbywa się na podstawie umowy, choćby nie miała ona nawet pisemnego charakteru. Zgodnie zatem z art. 471 k.c., dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Jest to odpowiedzialność na zasadzie winy - dlatego może okazać się, że trzeba będzie w sądzie wykazać, że doszło do naruszenia określonych zasad ostrożności ze strony właściciela obiektu. Oczywiście muszą też być spełnione podstawowe zasady odpowiedzialności, czyli zdarzenie, szkoda i związek przyczynowy między nimi. Drugim reżimem jest odpowiedzialność deliktowa, polegająca na naprawieniu szkody wynikłej z czynu niedozwolonego (np. kradzieży). Te ogólne zasady są modyfikowane przez szczegółowe regulacje zawarte w art. 846 i nast. k.c. By jednak zająć się szczegółami - na wstępie warto wiedzieć, w jakich obiektach możemy powoływać się na zaostrzone rygory odpowiedzialności. Prawo bowiem konstruuje ich dość pokaźny, niemniej jednak zamknięty katalog.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00