Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2015-08-18

Odpowiedzi na pytania Czytelników

Prowadzenie własnej działalności powoduje, że przedsiębiorca ma obowiązki nie tylko wobec swoich kontrahentów, ale również wobec odpowiednich urzędów. Musi zadbać o wypełnienie odpowiednich deklaracji i terminowe ich przekazywanie, prawidłowe rozliczenia podatkowe oraz terminowe wpłacanie należności na rzecz Skarbu Państwa i jego instytucji (np. na rzecz ZUS, organów skarbowych). W praktyce to właśnie owe rozliczenia podatkowe stanowią dla samozatrudnionych duży problem. Właściwe kwalifikowanie wydatków i rozpoznanie, który wydatek może być zaliczany do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej stanowi dla przedsiębiorcy nie lada wyzwanie. Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na wybrane pytania z tego zakresu, które napłynęły do redakcji.

1. Czy można środek trwały przekwalifikować na towar handlowy

Podatnik nabył w 2014 r. urządzenia, które wprowadził do ewidencji środków trwałych i rozpoczął ich amortyzację. Obecnie chce je sprzedać i potraktować jak towary handlowe. Czy jest możliwe przekwalifikowanie środka trwałego na towar handlowy?

Nabyte przez podatnika urządzenia nie mogą zostać przekwalifikowane na towary handlowe. W przypadku ich sprzedaży kosztem uzyskania przychodów będzie wartość początkowa tych urządzeń wykazana w ewidencji środków trwałych pomniejszona o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych.

O klasyfikacji danego składnika majątku do środków trwałych lub towarów handlowych decyduje sam podatnik. Decyzja ta nie może mieć jednak charakteru dobrowolnego. Decydujące znaczenie dla klasyfikacji danego składnika majątku ma jego przeznaczenie. Podatnik uwzględnił urządzenia w ewidencji środków trwałych i rozpoczął dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. Urządzenia zostały zakupione w celu powiększenia majątku spółki. Podatnik nie potraktował nabytych urządzeń jako towarów handlowych przeznaczonych do dalszej odsprzedaży. Przewidywał natomiast, że będą one wykorzystywane w działalności gospodarczej przez okres dłuższy niż rok, dlatego też wprowadził je do ewidencji środków trwałych oraz dokonywał od nich odpisów amortyzacyjnych. Potem podatnik podjął decyzję o sprzedaży środka trwałego innemu podmiotowi. Wobec tego zaprzestanie odpisów na skutek zbycia środka trwałego uzasadnia wykreślenie go z ewidencji środków trwałych, jednak bez możliwości przekwalifikowania go i potraktowania jako towar handlowy. Brak możliwości uznania środka trwałego za towar handlowy, nie oznacza, że nie może on być przedmiotem sprzedaży. Dla celów podatkowych przychód ze sprzedaży środka trwałego stanowi przychód z działalności gospodarczej.

Pobierz pliki wydania
Pobierz:

PDF
Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00