Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2004-10-12

Bezpieczna praca w biurze. Prawa i obowiązki w zakresie bhp w biurach

Sylwia Oziębło
Pracownicy mają obowiązek wykonywać prace zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy. Jednak obowiązku tego nie będą mogli wypełnić, jeżeli nie będzie odpowiedniego wsparcia od strony pracodawcy lub osób kierujących. Pracownicy nie mogą być obciążeni samodzielnym organizowaniem stanowiska pracy - do tego zobowiązany jest pracodawca. Oznacza to, że mają oni prawo zwrócić się do pracodawcy bezpośrednio lub za pośrednictwem osób kierujących o odpowiednie wyposażenie lub o taką zmianę organizacji procesów pracy, by mogli wykonywać pracę przy możliwie minimalnych zagrożeniach i czynnikach szkodliwych.
PRZYKŁAD
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy wykazała, że pracodawca nie zapewnił właściwego oświetlenia na stanowiskach pracy. Z dokonanych w zakładzie pomiarów wynikało, że w biurze brak jest odpowiedniego oświetlenia - odpowiadającego wymaganiom Polskiej Normy. Pracodawca uważa, iż pomieszczenia biurowe były tylko przez niego wynajmowane i że nie ma on takiego obowiązku, lecz należy to do właściciela budynku. Jednak pracodawca w żadnej formie nie wystąpił do właściciela o poprawę ww. uchybienia.
Z artykułu 207 § 2 k.p. wynika, iż to pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi bezpieczne i higieniczne warunki pracy, bez względu na to, czy pomieszczenia pracy są jego własnością, czy też je wynajmuje.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00