comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-09-16
OSZCZĘDNOŚCI FINANSOWE NA PODSTAWIE POROZUMIENIA
W przypadku okresowego pogorszenia sytuacji finansowej przedsiębiorstwa pracodawcy mogą ratować się zmniejszeniem obciążeń finansowych na rzecz pracowników. Możliwość taką dają im wprowadzone do Kodeksu pracy w listopadzie 2002 r. instytucje porozumień zawieszających. Obecnie mogą z nich skorzystać wszyscy pracodawcy.
Z dniem 29 listopada 2002 r. weszły w życie dwa przepisy Kodeksu pracy - art. 91 i art. 231a, które dodane zostały ustawą z 26 lipca 2002 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 135, poz. 1146).
Przepisy te wprowadziły dwie nowe instytucje:
• porozumienie o zawieszeniu stosowania w całości lub części przepisów prawa pracy określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy (art. 91 k.p.),
• porozumienie o stosowaniu mniej korzystnych warunków zatrudnienia pracowników niż te, które wynikają z indywidualnych umów o pracę (art. 231a k.p.).
Dotychczas podobne porozumienie mogli zawrzeć wyłącznie pracodawcy, u których obowiązywał układ zbiorowy pracy kształtujący warunki wynagradzania pracowników (art. 241 k.p.).
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu