Artykuł
Elektroniczna wymiana informacji między unijnymi instytucjami zabezpieczenia społecznego
Projekt wdraża do polskiego prawa przepisy unijne, które m.in. nakładają na instytucje państw członkowskich, uczestniczące w koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, obowiązek wymiany informacji drogą elektroniczną przez System Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego (EESSI). EESSI to system informatyczny, który ma przyspieszyć i ułatwić wymianę informacji między instytucjami ds. zabezpieczenia społecznego we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Jego uruchomienie zaplanowano na 1 maja 2014 r. Obecnie wymiana danych niezbędnych do ustalenia praw i obowiązków ubezpieczonych oraz świadczeniobiorców odbywa się za pośrednictwem formularzy i dokumentów papierowych. Zgodnie z projektem, elektronicznej wymianie będą podlegać dane, które umożliwią przyznanie m.in. świadczeń z tytułów: choroby, macierzyństwa (ojcostwa), inwalidztwa, starości, wypadków przy pracy i choroby zawodowej. Ma to również dotyczyć danych uprawniających do: rent rodzinnych, zasiłków na wypadek śmierci, świadczeń dla bezrobotnych, a także świadczeń: przedemerytalnych i rodzinnych oraz specjalnych świadczeń pieniężnych o charakterze nieskładkowym. Wymianie będą podlegać też dane pomocne w odzyskiwaniu należności w innym państwie członkowskim. Dane te w postaci standardowych dokumentów elektronicznych (SED) będą przesyłane przez system EESSI do właściwych odbiorców w innych krajach unijnych.