Monitor Księgowego (Numer sygnalny) 1/2003 z 04.10.2003, str. 59
Data publikacji: 04.10.2003
Czy niedobory ujawnione podczas inwentaryzacji można zaliczyć do kosztów
Rozpoczynamy inwentaryzację. Czy w przypadku ujawnienia niedoborów będę mogła zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów jako stratę? Czy mogę niedobory zaliczyć do kosztów w pełnej wysokości, czy też uwzględniając otrzymane odszkodowanie?
Straty w środkach trwałych i wartościach niematerialnych i prawnych ujawnione w trakcie inwentaryzacji zalicza się do kosztów tylko w tej cześci, która nie została uprzednio odpisana w formie odpisów amortyzacyjnych. Straty w środkach obrotowych zalicza się w koszty w pełnej wysokości. Natomiast odszkodowania w pełnej wysokości zalicza się do przychodów. Obowiązek przeprowadzania okresowej inwentaryzacji posiadanych składników majątku został nałożony przepisami ustawy o rachunkowości, określającymi zasady i terminy jej przeprowadzania. Niejednokrotnie zdarza się, że podczas inwentaryzacji zostają ujawnione niedobory tych składników.
