Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2004-07-16

INTRASTAT - nowe obowiązki w zakresie obrotu towarowego wewnątrz Unii Europejskiej

Akcesja Polski do Unii Europejskiej zmieniła zasady obrotu towarowego dokonywanego z krajami dotychczasowej Unii Europejskiej oraz z krajami, które do niej przystąpiły razem z Polską. Wynika to z faktu przystąpienia Polski do uregulowań dotyczących wspólnego rynku wewnętrznego Unii Europejskiej1). Wynikiem tych uregulowań jest sytuacja, w której nie ma już jednolitego sposobu uzyskiwania danych o statystyce obrotu towarowego Polski z innymi krajami, lecz współistnieją dwa systemy: Ekstrastat i Intrastat.

Ogólna charakterystyka sytuacji
Ekstrastat to system dotyczący obrotu towarowego pomiędzy Unią Europejską a krajami do niej nienależącymi (tzw. kraje trzecie). System ten służy rejestracji danych statystycznych przy okazji dokonywania zgłoszeń celnych za pomocą dokumentu SAD. Jest to zatem sytuacja identyczna jak przed akcesją, lecz obejmująca wymianę tylko z krajami trzecimi, a nie z innymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej2).
Ponieważ w obrocie towarowym z innymi krajami Unii Europejskiej nie ma już obowiązku dokonywania zgłoszeń celnych, gdyż tzw. granice celne zostały zniesione wskutek objęcia Polski unią celną ze wszystkimi pozostałymi krajami Unii Europejskiej, powstał obowiązek dokonywania zgłoszeń statystycznych. Umożliwiają one prowadzenie statystyki obrotów wewnątrzwspólnotowych, zwanej Instrastatem, uregulowanej przepisami unijnymi3) i uzupełnionej przepisami krajowymi4). Przepisy te oraz dodatkowe objaśnienia do nich są dostępne m.in. w Internecie5).
Skoro istnieje możliwość zapoznania się z przepisami, artykuł ten nie będzie poświęcony ich streszczaniu, lecz objaśnianiu tych fragmentów, które nie są jasne lub których stosowanie stwarza już dające się zidentyfikować problemy. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek rozbieżności pomiędzy treścią zawartą w polskim przepisie oraz w unijnym akcie prawnym należy pamiętać, że zgodnie z art. 249 akapit drugi Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską rozporządzenia unijne stosowane są bezpośrednio. Analogiczne stanowisko prezentowane jest w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu, przy tym dotyczy ono także dyrektyw (np. podatkowych: akcyza, VAT) - jeśli nie zostały one transponowane w całości przez prawo kraju członkowskiego lub transpozycja ta nie jest zgodna z celami zdefiniowanym w dyrektywie, możliwe jest powoływanie się wprost na przepis dyrektywy z pominięciem jakichkolwiek regulacji krajowych.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00