Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2010-10-16

Jak ująć w księgach rachunkowych zestaw komputerowy i oprogramowanie z nim związane

Spółka dokonała zakupu zestawu komputerowego, na który otrzymała dwie faktury: pierwsza jest za zestaw komputerowy, a druga za oprogramowanie do tego komputera.

PROBLEM

1. Czy należy te dwie faktury traktować jako całość i na stan przyjąć sumę z dwóch faktur jako zestaw komputerowy?

2. Faktura została wystawiona z dniem 30 września. Sprzęt komputerowy otrzymano w październiku, a więc OT wystawiono z datą październikową. Czy amortyzację należy rozpocząć w listopadzie, czyli w miesiącu następnym po przyjęciu środka trwałego?

RADA

1. Jeśli wspomniane w pytaniu oprogramowanie jest oprogramowa-    niem systemowym lub oprogramowaniem typu OEM (nierozerwalnie połączone z jednym komputerem), to powinno ono zwiększyć wartość zestawu komputerowego. Natomiast inne programy (zazwyczaj programy użytkowe kupowane w wersji Box) mogą stanowić wartość niematerialną i prawną, jeśli spełniają definicję tego składnika aktywów. Należy przy okazji zwrócić uwagę na szeroki i różnie interpretowany zakres pojęcia "zestaw komputerowy".

2. Ustawa o rachunkowości wskazuje (art. 32 ust. 1), że odpisów amortyzacyjnych dokonuje się "nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania", a więc może być to w miesiącu wprowadzenia zestawu komputerowego do ewidencji (w Państwa przypadku w październiku), ale też w każdym innym miesiącu po tej dacie (a więc w każdym miesiącu po październiku). Z kolei z ustaw podatkowych (art. 16h ust. 1 updop, art. 22h ust. 1 updof) wynika, że odpisów amortyzacyjnych dokonuje się począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji (w Państwa przypadku będzie to listopad). Wyjątkiem są podatkowe odpisy amortyzacyjne, gdy wartość początkowa środka trwałego w dniu przyjęcia do używania jest równa lub niższa niż 3500 zł. Wówczas (art. 16f ust. 3 updop, art. 22f ust. 3 updof) odpisów tych można dokonać jednorazowo w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej albo w miesiącu następnym (w Państwa przypadku w październiku lub listopadzie).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00